نامه هیلاری کلینتون به اوباما راست یا دروغ یا شوخی

بسم الله الرحمن الرحیم 
داشتم خبرها را مرور می کردم توی سایت انتخاب دیدم اینطور نوشته است: 
روزگذشته خبری در یکی از خبرگزاری ها در مورد نامه ی هیلاری کلینتون به اوباما منتشر شد، این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی داشت.
به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این در حالی است که اشپیگل که منتشر کننده این خبر بوده، بالای خبر خود به صورت کاملاً برجسته نوشته که «این نامه خداحافظی و تخیلی است»

               نامه تخیلی هیلاری کلینتون به اوباما


قابل ذکر است، برخی روزنامه ها نیز امروز تیتر یک خود را به این نامه تخیلی اختصاص داده بودند.  

نامه تخیلی هیلاری به اوباما و گاف جدید رسانه های وطنی + تصویر  

و 

سایت ایران ارگان رسمی دولت به همین نامه به نقل از سایت مهر استناد کرده و ضمن اینکه کل نامه را نقل کرده است، این جمله را تیتر کرده: 

کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا در نامه‌ خداحافظی خویش به باراک اوباما از علی لاریجانی به عنوان جانشین احتمالی احمدی‌نژاد یاد کرده و با عناوینی مانند سیاستمداری معقول و واقع‌بین به صورت تلویحی خواستار نزدیکی کاخ سفید به وی شد 

توصیه عجیب هیلاری به اوباما درباره علی لاریجانی

..... 

خود من هم دیشب در یک برنامه ی تحلیلی تلویزیون توی شبکه ی دوم دیدم به همین نامه استناد شد و از طریق استناد به قسمتهایی از همین نامه، مجری سعی داشت درخواست گفت و گوی مستقیم مقامات امریکایی با ایران را غیرحقیقی و دروغین و از روی سوء نیت و خصمانه معرفی کند!  

به همین خاطر توی گوگل جستجو کردم و به این آدرس رسیدم.  

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/the-foreign-policy-opportunities-of-us-president-barack-obama-a-878878.html  

اما مقاله ی اشپیگل فیلتر بود و نتوانستم بازش کنم و ببینم که در این لینک واقعا چه نوشته؟! ( در اولین فرصت نوشته را پیدا می کنم و در پی نوشت نقل خواهم کرد) 

با خودم فکر کردم،  اولا اصلا چرا سایتی مثل اشپیگل را فیلتر می کنند؟ بعد هم کاش خبرهای منشر شده در جامعه حقیقت داشت و  هر چی که بود بی کم و کاست منتشر می شد و تحلیلش را می گذاشتند به عهده ی خواننده، و یا لااقل از دروغ و دغل دست بر می داشتند، تا این همه تشتت بوجود نمی آمد و هر کس بر اساس خبری که راست و دروغش معلوم نیست به موضعگیری بر علیه دیگران نمی رسید!  

شاید اینطوری همگی ما مجبور نباشیم برای دانستن آنچه واقعیت دارد به همه جا سرک بکشیم و از کار و زندگی اصلی خود بیفتیم! 

الان که خواستم لینک خبر سایت مهر را بگذارم در اینجا: 

http://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1808824 

دیدم نوشته است: 

خبرگزاری مهر، مطلب طنز اشپیگل با عنوان" توصیه های مهم کلینتون برای دولت دوم اوباما، مذاکره با ایران را جدی بگیر"را به خاطر اشتباه مترجم، با عنوان نامه رسمی کلینتون منتشر کرد که بدین وسیله از خوانندگان پوزش می طلبیم. 

پ. ن: 

هر طور که بود بالاخره مقاله را پیدا کردم!

در قسمتی از این نامه ی تخیلی با سانسور مطالب مربوط به احمدی نژاد همان مطلبی نوشته شده است که سایت ایران در باره ی لاریجانی نقل کرده:   

It's our best chance to prevent Iran from taking extreme measures. The people in charge in Tehran aren't suicidal, except perhaps President Mahmoud Ahmadinejad, to whom a certain amount of apocalyptic lunacy could be ascribed. But he'll be history in June, when he will no longer be able to run for re-election. His potential successor, Ali Larijani, as the former head of the country's nuclear authority, will be a very tough negotiator -- but also a very rational and realistic one. Incidentally, I'd venture to say that Larijani, as the author of philosophical textbooks, is more familiar with Immanuel Kant and his categorical imperative that most of our colleagues in Washington

 عنوان مقاله هست:

'Barack, Be Bold!': What Hillary's Parting Advice Should Be   

اما چون شوخی بوده است از نقل بقیه مطالبش خودداری می کنم!
نظرات 15 + ارسال نظر
سلمان محمدی جمعه 20 بهمن 1391 ساعت 20:42 http://salmanmohammadi2.blogsky.com/

سلام. پیامبر (ص) با ابوسفیان ملعون صلح کرد، اینها که 28 مرداد آن همه طرف امریکا و انگلیس را گرفته بودند، حال چه خصومتی با امریکا پیدا کرده اند که حتی سر میز مذاکره با او هم نمیتوانند بنشینند؟!!
من که فکر نمیکنم در این دشمنی صداقت و اصالتی باشد! اما این اداهای ضدامپریالیستی دو کارکرد بسیار حیاتی دارد:
1. مصرف داخلی دارد، یعنی به امت اسلام، رزمندگان، مستضعفین، و ... نشان میدهد که حضرات چه قدر استکبارستیز و کفرستیزند!
2. مصرف داخلی دارد، یعنی باعث میشود طرفداران آزادی و دمکراسی و عقلانیت و ... را غربزده و مهرة استکبار بدانند و راحت تر سرکوب کنند.
بنابراین قبول مذاکره = مرگ نظام ضدامپریالیستی ولایت فقیه!!!!!

محمد مهدی جمعه 20 بهمن 1391 ساعت 07:52 http://1sobhe14.persianblog.ir/

سلام
احوال شما و عرض ارادت
شوخی یا جدی که دیروز هم به عنوان وزیر خارجه قبلی بی تجربه و حرف مفت زن قلم داد شد....
اما خداییش خیلی تو امور سیاسی و تصمیمگیری معقول عمل کر. خداحافظی سنگین و متینش از کابینه و گفتگوی اینترنتی اش با کاربران مجازی از سراسر دنیا و گفته احتمالی خداحافظی از سیاست و مشغول به فعالیت در حقوق زنان و....
در ضمن یه برنامه ای دیدم از چگونگی اشناییش با خود کلینتون که بسیار جالب بود. وقتی تو کتابخونه دانشکده داشته مطالعه میکرده متوجه میشه یه همکلاسی هاش زیر چشمی نگاش میکنه دل از دسش میره و بلند میشه بهش میگه چرا اینقدر نگام میکنی اگه دوسم داری و حرفی داری بگوو از کتابخونه میان بیرون و میشن زن و شوهر...

سلام
ممنون از محبت و احوالپرسی شما
یکی دو روزی بود که کم پیدایید قربان
ندیدمش! تلویزیون ما که منتظر میشه یک نفر بره تا شروع کنه اون رو عامل بدیختی و خرابکاری معرفی کنه! البته اگر عامل سیا و موسادش نکنه! و مدیر بعدی هم که بیاد اولین مصاحبه اش اینه که من یک مخروبه رو تحویل گرفتم و قبلی جز خیانت و خرابکاری کاری نکرده
تو سالگرد یازده سپتامبر وفتی دیدم روسای سه دوره ی ریاست جمهوری کنار هم قرار گرفتند و هر سه به ابراز احساسات مردمشون جواب میدند، حسرت به دلم نشست که چرا ما اینجوری نیستیم و همه به خون هم تشنه اند!

قلم آبی پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 22:51 http://ghalameabi.blogfa.com

سلام
نمی دانم چه گویم حال شوخی یا جدی به ما چه می رسد؟؟؟

سلام
اگر از ما چیزی نگیرند، چیزی هم گیرمان نمی آید!
راستش شوخی بوده و تاثیرش این بوده که لاریجانی شده مورد پسند امریکا! اگر جدی بود که لابد می شد عامل CIA !

اما از شوخی گذشته زندگی تک تک ما از این نوشته ها متاثر می شود!

خراسانی پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 21:17 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام.

رهبر انقلاب اسلامی امروز در خصوص مذاکره با آمریکا جواب دندان شکنی به استکبار و اذنابش دادند.
قاعدتا" این جواب آنقدر محکم هست که نرخ دلار را به حدود 6000 تومان برساند.

سلام
نمی دانستم. رفتم و خواندم. ما و امریکایی ها دچار دور و تسلسل دشمنی روزافزون شده ایم و هر روز شکاف بین ما و امریکا بیشتر می شود.

این جواب تاثیری ندارد. سراغ تاثیر رو باید از چهارپایه ی جمشید بسم الله گرفت!

محمد ح پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 19:36 http://dustevatan.blogfa.com

سلام
آقای ستاریان عزیز اول از همه چیز بابت یادآوری شما از پستهای تکراری تشکر می کنم چون با عجله بود و عجله هم کار شیتونه دیگه
الان هم وقت ندارم و فقط خواستم سلامی بدم
اما
چند سال پیش که کتاب خاطرات آیت الله منتظری را می خواندم و از مذاکره های ایران و امریکا در اوج کدورت شنیدم تعجب کردم. از نظر من بزرگان این دو نظام فقط می خواهند غرور خود را در بین مردمشان حفظ کنند وگرنه در مواقع ظروری با هم روبوسی هم می کنند. رهبران ایران خود را بزرگان جهان اسلام می دانند و رهبران امریکا خود را برقدرت کل می نامند! بگذریم از این چاخانهای مردمی...
الان هم با پوزش عرض می کنم که عجله دارم و وقت ندارم کل مطالبی را که گذاشتید بخوانم اما با وجود تخیلی بودن نامه هیلاری خانم؛ شباهت امریکا و ایران خیلی زیاده. میگن امریکاییها برادران کندی داشتند که کشورشون رو بازی می دادند و ایران هم برادران لاریجانی داره که گفتن از آنها در مجلس کشور رو به تشنج کشید.

سلام
انجام وظیفه بود
اما
گذشته از خاطرات آقای منتظری، خاطرات زیاد دیگری هم منتشر شده و من هم وقتی بعضی از خاطرات حضراتی که منتشر شده را می خوانم در اکثر اوقات خیلی تعجب میکنم! راستش گاهی اصلا باورم نمی شود آنزمان که ملت از همه چی گذشته بود، عده ای به چه فکرها و به چه ایده ها و به چه کارهایی مشغول بودند!
مقایسه ای که کردید جالب بود و برای من تازگی داشت

علایی پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 19:35


شوخی شوخی جدی شد

کلا در مملکت ما هرچیزی اول جنبه شوخی داره بعد یک دفعه جدی میشه

سلام
نه بابا شماها دارید شوخی شوخی یک شوخی رو جدی می کنید

الهام پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 19:06 http://sarve1390.blogfa.com

سلام.ممنون برای معرفی سایت ها.البته دومی جزو لینک های صفحه ی وبلاگم هم بودند.امیدوارم اوقات خوشی رو در ایران کارتون و لینک های مرتبط به اون سپری کنید.دنیای کاریکاتور دنیای عجیبی هست و اونقدر عمیق که این روزها شاید هیچ چیز به خوبی و سادگی این هنر ،درد بودن رو بیان نمی کنه

سلام
ندیده بودم و انگار زیره به کرمان بردم با معرفی ایران کارتون که توی لینکهای شما هم هست
بله من چند روز قبل وقتی دنبال چیزی توی گوگل می گشتم تصادفی پیداش کردم و دو سه ساعتی توی آنجا بودم

bozorg پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 17:54

اگرچه این نامه تخیلی است اما نوشته های ژول ورن هم تخیلی بود بعد به واقعیت تبدیل شد

سلام
این گفته ی شما مرا هم به فکر واداشت!

سلمان محمدی پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 17:15 http://salmanmohammadi2.blogsky.com/

سلام. البته مرحوم فروید میگفت در هر شوخی حداقل 50% حقیقت هست!
اما شما چرا تیتر یک اعتماد را محل نگذاشتید؟!

سلام
در این گفته ی فروید با او هم عقیده ام!
خب تیتر یک برایم قابل اعتنا نبود.
اگر عملی بود سال ۸۴ اینکار را می کردند که سرجمع آرای اصلاح طلبان از احمدی نژاد بیشتر می شد! به نظرم آنها با تشتت و تفرق خودشان در ایجاد وضع امروز مقصرند و نشانه ای هم در دست ندارم که بهتر شده باشند.

شرف الدین پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 00:32 http://aldin.blogfa.com

آقا یعنی شما فیل تر شکن ندارید؟؟ نکنه برای غلبه بر هوای نفس قصد ریاضت دارید؟!!

سلام
ریاضت نه! اعمال شاقه
اما خب مگر ندیدید که بالاخره مطلب اشپیگل را بازش کردم و توی پی نوشت هم گذاشتمش

سیدعباس سیدمحمدی چهارشنبه 18 بهمن 1391 ساعت 18:02 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام.
اگر اشتباه نکنم، وبسایت بسیاری از نشریات معروف غرب فیلتر است. دلیل هم نیاز ندارد. همین روزنامه ی اعتماد، مثل این که نسخه ی چاپی اش منتشر می شود، اما وبسایتش فیلتر است! مجله ی چشم انداز ایران هم، نسخه ی چاپی اش منتشر می شود، و وبسایتش فیلتر است!

سلام
بله من وقتی دنبال همین خبر در گوگل می گشتم نتوانستم حتا یک سایت انگلیسی زبان را باز کنم!

پاینده باد ایران چهارشنبه 18 بهمن 1391 ساعت 17:41 http://rezanouhi.persianblog.ir

جناب ستاریان عزیز

متاسفانه بسیاری از رسانه های ما در خصوص صحت و سقم یک خبر تحقیق نمی کنند و فقط صرف انتشار خبر برایشان مهم است.
همسن نکته است که باعث می شود که در برخی موارد تصمیم گیری ها بر اساس خبر اشتباه صورت گیرد

پیروز باشید

سلام آقای نوحی
دقیقا همینطور است. داشتم فکر می کردم مترجمینی که همراه هیئت های دیپلماتیک هستند و به ترجمه ی همزمان مشغولند اگر اشتباه کنند یا تعمدی در کار داشته باشند، چقدر می توانند ضربه بزنند! یا بولتنهایی که تهیه می شود به دست مقامات می دهند در اثر اینطور اشتباهات یا تعمدها چطور می توانند جریان سازی کنند و مقامات سیاسی را به تصمیمات غلط برسانند؟!

مریم چهارشنبه 18 بهمن 1391 ساعت 16:31

سلام
عیبی نداره عصبانیت شما رو درک می کنم من هم کلی مصیبت کشیدم و آخرش فهمیدم که سایت مهر گفته ببخشید من هم عصبانی شدم
خوشحالم که عصبانی شدید

مریم چهارشنبه 18 بهمن 1391 ساعت 15:38

زمان کامنت قبلیم رو نگاه کنید !
دقیقا 25 دقیقه منتظر موندم تا سایت ایران و اشپیگل باز بشه !
اشپیگل که خارجکی بود و دیلماج لازم ! پسر کوچیکه رو صدا کردم و بهش گفتم این نامه رو برام ترجمه کن گفت این نامه به اندازه ی 2 واحد درسی برای من زحمت داره !
ببم جان شما علاوه برخودتون ، منو هم از کار و زندگی انداختید !
شما درست می گید ما به هیچ منبع معتبری دسترسی نداریم صدا و سیما که اخبارش گلچین شده ست ...اکثر سایتهای خبری هم به جناح یا فرد خاصی وابستگی دارند ..

دیلماج

خوشحالم که به مصیبت من گرفتار شدید

مریم چهارشنبه 18 بهمن 1391 ساعت 15:10

سلام
من اوووووووووووووووووول
اعتراف می کنم که راجع به این نامه هیچی نشنیدم پس مجبورم تمام پسته های دهن بسته تون رو باز کنم !
ببم جان چی می شد اگه ما رو اینقدر حواله نمی دادید به این طرف و اون طرف و لب مطلب رو برامون می نوشتید !
می خواید تعهد کتبی بدیم که ما شما رو به عنوان یک فرد امین و مورد اعتماد قبول داریم ؟

سلام

شما لطف دارید که به من اعتماد دارید. اما خود من هم در حین نوشتن این مطلب واقعا می خواستم ببینم که اصلا ماجرا چیه؟

اما آخرش از قول سایت مهر منتشر کننده ی اول این مطلب نوشتم که عذر خواهی کرده:
خبرگزاری مهر، مطلب طنز اشپیگل با عنوان" توصیه های مهم کلینتون برای دولت دوم اوباما، مذاکره با ایران را جدی بگیر"را به خاطر اشتباه مترجم، با عنوان نامه رسمی کلینتون منتشر کرد که بدین وسیله از خوانندگان پوزش می طلبیم.

و این خبر شوخی را مترجمش جدی گرفته و همین شده منبع خبر و موضعگیری سایت ایران!:
کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا در نامه‌ خداحافظی خویش به باراک اوباما از علی لاریجانی به عنوان جانشین احتمالی احمدی‌نژاد یاد کرده و با عناوینی مانند سیاستمداری معقول و واقع‌بین به صورت تلویحی خواستار نزدیکی کاخ سفید به وی شد

همه که اینترنت ندارند و وقتی یک خبر توی روزنامه دیدند فکر می کنند درسته!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد