پروژه مسجدالنبی - پروژه مصلای تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

نمی دانم وقتی دیروز شبکه ی مستند فیلمی از پروژه ی گسترش مسجدالنبی را پخش می کرد پای تلویزیون و این شبکه بودید و دیدید یا نه؟ این فیلم تمام مراحل گسترش مسجدالنبی را گزارش میکرد. کشورهای دخیل در این پروژه زیاد بودند. کشورهای مبدا مصالح از چوب و الوارهای قطور گرفته تا سنگ های حجاری شده و کشورهای صاحب تکنولوژی ساخت برای سنگهای مصنوعی و قالب گیری سرستونها و ساخت درهای بزرگ مسجد که با اشاره ی انگشت باز و بسته می شدند و ریخته گری و طلاکاری اسماء در قسمتهایی از درب ورودی بسیار بزرگ تا ساخت سایبانهای عظیم تاشو که مثل چتر باز و بسته می شوند و تمام گنبدهایی که به صورت کشویی بر روی حیاط باز و یا بسته می شوند و سیستم خنک کننده بسیار پیشرفته که از مسافت بسیار دوری تهویه مطبوع این مسجد عظیم را عهده دار است و ... حقیقتا که انسان از عظمت و بزرگی طرح دچار تحیر می شود. با انجام و به اتمام رسیدن این پروژه، امروز تا یک میلیون نفر می توانند در این مسجد نماز بخوانند.

سایبانهای عظیم مسجدالنبی

من با دیدن مراحل این پروژه که از سال 2008 شروع شده و طی شش سال به اتمام رسیده یاد مصلای بزرگ تهران افتادم که از سال 1361 که طرح داده شده و از سال 1367 کار شروع شده و هنوز بعد از 33 سال به اتمام نرسیده است! خب فرق ما با مابقی کشورها شاید در همینجاست که آنها زمانبندی تعریف شده ای برای انجام پروژه ها دارند و انجام کارها در مهلت مقرر برایشان مهمترین مسئله است و ما تنها مولفه ای که برایمان در شروع و اتمام پروژه ها، هیچ اهمیتی ندارد، مهلت زمانی است!

مصلای تهران عکسهای زیادی دارم از مکه و مدینه که بسیار قدیمی است و با عکسهای امروزینش اصلا قابل مقایسه نیست. گمان نمی کنم توی اینترنت مشابه این عکسها وجود داشته باشد و در فرصت بعدی شاید تعدادی از آنها را اسکن کرده و بگذارم.

نظرات 8 + ارسال نظر
رضا پنج‌شنبه 18 بهمن 1397 ساعت 09:22 http://noboy.blog.ir/

اقا ممنون حالمو خوب کردی با این تصاویر زیبا سپاس

عـبـــد عـا صـی پنج‌شنبه 5 شهریور 1394 ساعت 16:48 http://FARSIBLOG.mihanblog.com/

سلام علیکم.

دست مریزاد ... باز هم یکی از بهترین وَ اساسی-ترین مطالب را منعکس کرده-اید ؛ البته راجع به پروژه-ی مصلای تهران ، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ، و ... باید گفت که اینگونه قصورها واقعا جای تأسف دارد. انشاالله با تلاش وُ اطلاع-رسانی سازنده وَ طلب یاری حضرت حق ، مشکلات هر چه زودتر مرتفع شود.
این عـبـــد عـا صـی باز هم یکی از بهترینهای شما را با حفظ امانتداری در وبلاگ پیوست وَ سایر وبلاگهایم منعکس کردم.
ملتمس سلامت وُ عزت ِ همگان در دو جهان ،
عـبـــد عـا صـی.

بزرگ چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 14:35

سلام
همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید ما که صدراعظم مثل بیسمارک نداری که نقاش باشی آنچنانی داشته باشیم(دیالوگ مظفرالدین شاه در فیلم کمال الملک)

ناهید پنج‌شنبه 1 مرداد 1394 ساعت 12:54

سلام داداش عزیز
فیلم مستند ساخت مسجدالنبی رو بارها دیدم و از کار طراحان و مهندسین و کارگران و صنعتگران شگفت زده شدم ، به خصوص قسمت سقف متحرک که در مواقع ضروری به آرامی باز وبسته می شه و شبیه چتره ( چه خوب که عکسشو گذاشتید ) و درِ بزرگ مسجد النبی و همچنین سنگهای بزرگی که از کشورهای دیگه آوردن و در همونجا تراش و صیقل دادن و...
من نمی دونم ساخت مصلی واقعا با این هزینه های گزاف و مدت زمان طولانی ضروری بوده ؟ در کشوری که هنوز شهرهای جنگ زده آباد نشده و به قول حمید فرخ نژاد ، آبادان و خرمشهر همچنان مظلوم مونده ، چه لزومی داشته که برای ساخت مصلی یا حرم امام انقدر هزینه بشه ؟
ایکاش ساخت خیلی پروژه هارو به شما واگذار می کردن ، هم مدیریت خوب داشتید و هم دلسوز این مملکت بودید و مطمئن بودیم که به منافع خودتون فکر نمی کنید...البته اگه به شما اجازه ی کار می دادن
ببینید همین بزرگراه تهران شمال از چه سالی شروع شد و هنوز به اتمام نرسیده ؟ مسکن مهر هم که بعدنا مزید بر علت شد ، داداش عزیز گاهی از شدت غصه برای مردم نفسم می گیره
به هر حال ممنون از پست جالبتون

مریم چهارشنبه 31 تیر 1394 ساعت 16:05

سلام
ممنون برای لینک فیلمها . به مرور می بینمشون
و اینم فرازی از تازه ترین سخنان گهربارعلم الهدی :
- صلح امام حسن شادی و خوشحالی ندارد
- بعد از توافق قیمت سکه و ارز بالا رفت
- با بستن قرارداد با آمریکا، دروازه‌های کشور برای دزدی باز خواهد شد .
( نه که تا الان هیچ دزدی و اختلاسی تو کشورمون اتفاق نیفتاده !!!)

مریم سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 11:24

سلام
فیلم رو ندیدم ولی همیشه به این موضوع فکر می کنم که اگه کعبه یا مسجدالنبی تو کشور ما بود چه اتفاقی براشون می افتاد هم از لحاظ گسترش و ساخت و ساز و هم از لحاظ اتخاذ مواضع سیاسی در قبال کشورهای مسلمان (تقسیم بندی کشورهای مسلمان به دو دسته ی خودی و ناخودی !)

سلام
اگر دوست داشتید لینک فیلمها رو توی متن گذاشتم. کوتاه کوتاه و هر وقت دلتون خواست می تونید یکی دو تکه رو ببینید.
خب در اینمورد باید به امام جمعه ی مشهد آقای علم الهدی دلالت بدم که شهری مذهبیه و توریست های مذهبی از همه جای دنیا به این شهر رفت و آمد دارند و او زمانی غیر معتقدین به امام زمان و غیر متشرعین و غیر مذهبی ها رو بزغاله و گوساله خطاب کرد و اخیرا هم که فتوا داده هر کس به کنسرت میره باید گردنش زده بشه!

یادخاطرات سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 09:33

سلام
فرزند خاک را تو سرافراز کرده ای

بالاتر از ملائکه پرواز کرده ای



پاشیده ای به پنجره ها نور عشق را

از آسمان دری به زمین باز کرده ای



بیخود که نیست رحمة للعالمین شدی

این از محبتی است که ابراز کرده ای

سلام
ممنون از شعرتون
بله تنها پیامبر ماست که به معرج رفت و تا به قاب قوسین گام گذاشت. جاییکه حتا جبریل امین تاب رفتنش رو نداره

یادخاطرات سه‌شنبه 30 تیر 1394 ساعت 09:10

سلام

برای همین است که وقتی چشممان رابه ان پروژه می دوزیم

غرق لذت می شویم و مدتها به تماشای ان خیره می شویم.

===============
بعضی از طرح ها نیمه کاره رها می شوند وسالها باید منتظر

اتمام ان بود......برخی هم تمام می شود اما کار را درست انجام نمی دهند.

چند سال پیش طرحی را به انجام رساندند اما وقتی که یک مهندس خارجی که خود در ساختن ان سهمی داشت به کشورمان امد واز ان طرح بازدید کرد به خاطر ترکی(درز) که در ساختن ان بوجود امده بود اشک در چشمهایش حلقه زده بود. شاید چون دیده کارش انطوری که انتظار میرفت نبوده

تاسف خورده.

سلام
حقیقتا که حتا نگاه کردن به عکس مکه و مدینه و اماکن مذهبی منو از خود بیخود می کنه و انگار که خودم رو اونجا و توی اون فضا حس می کنم.
معلوم نیست که ما کی بر این حس فائق خواهیم اومد و پروژها رو از آن خودمون فرض خواهیم کرد و از جان و دل برای پیشبردش مایه خواهیم گذاشت؟ این جدایی ملت و دولت یکجایی باید ترمیم بشه و دولت خودش رو از ملت و ملت خودش رو از دولت بدونه تا همگی دست به دست هم بدیم و کاری بکنیم کارستون و ایران بشه یک بهشت در مقایسه با بقیه ی کشورهای دنیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد