تولید خبر در روزنامه خواص!

بسم الله الرحمن الرحیم

درزندگینامه جرج پنجم، پادشاه انگلستان نوشته اند که بر پایه ی یادداشتهای شخصی پزشک مخصوص او، در ساعت 11 شب 20 ژانویه 1936 سه چهارم نخود مرفین و یک نخود کوکائین به پادشاه 70 ساله و بشدت بیمار دادند و او چهل دقیقه بعد مرد. هدف از این کار نه تنها تسکین دادن درد جرج پنجم بلکه اعلام خبر مرگ او در روزنامه های خواص پسند صبح هم بود، زیرا لابد اگر می گذاشتند مرد محتضر آرام آرام بمیرد انتشار خبر ممکن بود به « جراید کمتر آبرومند بعدازظهر » بکشد.

سالها شهرت داشت که جرج پنجم در بستر مرگ پرسیده بود :« اوضاع امپراطوری از چه قرار است؟» فرانسیس واتسن در شرح احوال او می نویسد که حرف آخرش، بر پایه ی یادداشتهای پزشک مخصوص او این بود: "مرده شورتان را ببرد." البته واقعا اهمیتی ندارد که جرج پنجم هنگام مرگ چه گفت و چه نگفت، اما آن سوال بزرگمنشانه را چه کسانی جعل کردند؟ درباریان، مورخان رسمی، یا جراید ِ" آبرومند صبح؟ " می توان گفت که همه آنها با هم.

 .....

منبع : قسمتی از یادداشتهای محمد قائد مترجم کتاب قدرتهای جهان مطبوعات نوشته مارتین واکر نشر مرکز 

تاریخچه ای از تعدادی از روزنامه ی بزرگ جهان، مثل: لوموند، تایمز، واشنگتن پست، الاهرام، پراودا ، دی ولت، کوریه ره دلاسرا، آساهی شیمبون، نیویورک تایمز، گلوب اند میل، ایج، راند دیلی میل، که هریک نه فقط گزارشگر دورانی پرتلاطم از تاریخ کشورهای جهان‌ بوده‌اند، بلکه خود نیز ماجراها و تحولات فراوانی از سر گذرانده‌اند تا به نقش حساس در زندگی سیاسی کشور خود و تأثیری محسوس در شکل دادن افکار عمومی در سطح‌ جهانی دست یافته‌اند. موضع گیری جانبدارانه ی آنها در بعضی از بزنگاه های تاریخی کشورهای مختلف بسته به نقش کشور مطبوع  روزنامه، بسیار عبرت آموز است، هر چند نویسنده این نوع موضع گیری های اشتباه و غرض الود را لازمه ی کار بسیار پر سرعتی مثل روزنامه نگاری دانسته است، اما برداشت خواننده لزوما چنین نیست! اوضاع روزنامه در کشور ما البته بدخیم است اما روزنامه خواص داریم پس توصیه می کنم این کتاب بسیار خواندنی را بخوانید.

نظرات 6 + ارسال نظر
آنتی ابسورد دوشنبه 3 مهر 1391 ساعت 11:14

تولید خبر به هر قیمتی! سرقت،تخریب،ترور فیزیکی و ترور شخصیتی و دروغ و افترا و ... همه شان را در کشور خودمان هم داریم.سرآمدشان کیهان است.

با سلام و ممنون از حضور و پیگیریتون. در ژاسخ باید عرض کنم: دوست عزیز شما به ادامه مطب پست اول رجوع کنید ما در اونجا مبنای منطقی اونا رو آوردیم که معروفه به پوزیتیوسم منطقی و معتقدند: اون چیزی رو که با حس و تجربه بشه شناخت هست و غیر اون نیست یعنی خدایی فراتر یا به طور کلی فراتر از عالم ماده چیزی وجود ندارد لذا منکر وجود مطلق خداوند متعال هستند و دنیا رو ازلی و ابدی می دونن. لذا اگه بتونیم اونا رو قانع کنیم موحد شده و وجود خداوند متعال رو می پدیرند..

سلام علیکم.
چند روز در یک کتابخانه بودم. قسمت مطبوعاتش. گفت مدتی بعد از انقلاب، طرفداران سازمان مجاهدین و احزاب مختلف، گاه گاه می آمدند تا از روزنامه ی ارگان سیاسی ی خود، مطالب و اخباری را که مورد استفاده ی (= سوء استفاده ی) رقیبان و مخالفانشان قرار می گرفت، با تیغ می بریدند و می رفتند. گفت خودم چند بار با تیغ گرفتمشان!!

کوثر شنبه 1 مهر 1391 ساعت 07:36

اون حروفی وکه جابجا تایپ شده شما درست بخونین

کوثر شنبه 1 مهر 1391 ساعت 07:35

توی کشور ما هم همین اوضاع موجوده!روزنامه ها هر جور دلشون بخواد یه موضوع وپر وبال یا برعکس بی اهمین جلوه میدن!
این موضوع حتی توی مجل های اختصاصی بیشتره!
مثلا من که یه زن خونه دار هستم بیشتر به خوندن مجلات علاقه مندم ولی خب هر بار مطالب ضد ونقیضی در اونها میخونم که واقعا این شکلی میشم
همیشه فکر میکنم چون قراره یه روزنامه یا مجله سر زمان مقرر به چاپ برسه مجبوره با چرندیات پرش کنن.همین
البته مطالب مفید خوبی لابلای اونا پیدا میشه اگه به چشم سوگیری نگاهشون نکنیم....

کوثر شنبه 1 مهر 1391 ساعت 07:30

سلام وصبح اول هفته ومهر وپاییزتون بخیر وشادکامی
در ابتدا کسب مقام واول وبخودم تبریک میگم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد