جنگ تحمیلی و صلح تحمیلی با پرداخت حق بیمه هزار میلیارد دلاری!

بسم الله الرحمن الرحیم  

  

در متن قبلی تنها با اشاره ای به نام کتاب "جنگ و پاد جنگ" به موضع مقاله ای از گاردین درباره ی شکست امریکا در جنگ عراق پرداختم. در اینجا و در معرفی بیشتر این کتاب، به قسمتهایی از آن می پردازم تا نگاه دقیق و کلی تری نسبت به مقوله ی جنگ پیدا کنیم.  

از جنگهای مشهور پس از جنگ جهانی دوم می توان، جنگ کره (1950 – 53)، جنگ ویتنام ( 1957 – 75 )، جنگهای اعراب و اسرائیل ( 1967 – 1973 – 1982 )، جنگ خلیج فارس( 1990 – 1991 ) را نام برد. اما از سال 1945 که سال پایان جنگ جهانی دوم و عصر شروع صلح خوانده شد(این نام را به خودی خود، آمیزه ای از فاجعه و لودگی خوانده اند!) که 2340 هفته را شامل می شود جهان تنها سه هفته را بدون جنگ سپری کرده است و تلفات نظامیان در این جنگها بالغ بر 7،200،000 نفر بوده که اگر با تلفات نظامیان در تمام دوره ی جنگ جهانی اول که در حدود 8،400،000 نفر بوده است مقایسه کنیم، در واقع تلفات عصر به اصطلاح صلح با دوره ی جنگی که استعمارگران برای استعمار جهان به راه انداختند و ملتها را با نابودی و ویرانی و کشتار وسیع انسانها درگیر کردند، تفاوت عمده ای ندارد! بویژه آنکه اگر تلفات غیر نظامیان را هم به حساب بیاوریم، تلفات انسانی این جنگها به عدد نجومی 33 تا 40 میلیون نفر می رسد!  

موسسه تحقیقات صلح در استکهلم [ SIPRI] تنها در سال 1990 سی و یک نزاع مسلحانه ی در حال جریان را در سطح جهان برشمرده است. اما این سوال مهم است که علت این جنگها چه بوده است؟  

در سطح کلان این کتاب از علت آن به اسم حق بیمه ی هزار بیلیون دلاری [ هزار میلیارد دلاری ] نام می برد . عینا به قسمتی از کتاب جنگ و پاد جنگ نوشته الوین و هیدى تافلر ترجمه مهدى بشارت صص 35 - 36 تحت همین نام و در همین باره دقت کنید: 

با تقسیم شدن کشورها به دو اردوگاه دقیقا مشخص، هر کشور کم و بیش جای مناسب خود را در نظام جهانی می شناخت. از آغاز دهه ی شصت، پی آمد جنگ مستقیم میان ابرقدرت های هسته ای « نابودی قطعی متقابل » بود. نتیجه آن که جنگهای سختی می توانست در ویتنام، ایران / عراق، کامبوج، آنگولا، اتیوپی و نقاط حتی دوردست تر جهان سوم در جریان باشد. اما این جنگ ها در قلمرو قدرتهای بزرگ صورت نمی گرفت و اهمیت اساسی برای حیات اقتصادی آنها نداشت. در سالهای اخیر تقریبا سالانه هزار بیلیون دلار[ هزار میلیارد دلار ]، عمدتا بوسیله ی ابر قدرت ها و هم پیمانانشان، در راه هدف های نظامی صرف شده است، این مبالغ هنگفت را می توان به منزلۀ «حق بیمه ای» پنداشت که قدرتهای عمده برای جلوگیری از شعله ور شدن جنگهای سخت در مرزهایشان پرداخته اند. دو ابر قدرت، ایالات متحده و اتحاد شوروی سابق، به روشنی پاره ای جنگها را بوسیلۀ وابستگان، نمایندگان، اقمار، یا هم پیمانان خود، و تجهیز آنها با جنگ افزار، کمک، و مهمات ایدئولوژیکی، به راه می انداختند، ولی، شاید در بیشتر موارد، به عنوان ابر – پاسبانانِ برقرار کنندۀ ثبات عمل می کردند – از راه فرو نشاندن برخوردها در میان وابستگان خود، میانجیگری یا ( ص 36 ) کاستن از دامنۀ اختلافات محلی، و بطور کلی هماهنگ ساختن پیروان اردوگاه خویش به خاطر خطرهای ناشی از تشدید رقابت نامحدود هسته ای.  

...  

به طور خلاصه و به عبارت ساده می گوید،قدرتهای جهانی، سالانه 1،000،000،000،000 دلار (هزار میلیارد دلار) هزینه کرده اند تا باعث و بانی مرگ 33،000،000 تا 40،000،000 نفر طی 45 سال در سراسر جهان باشند!

نظرات 9 + ارسال نظر

با سلام و تشکر از اینکه اومدین و نظر دادین. راستش حقیر خیلی متوجه بحث شما نشدم آیا منظورتون اینه که فلسفه بدون علوم تجربی کارایی ندارد و جواب گو نبست یا منظورتون این است که با علوم دیگر فلسفه بهتر فهمیده می شود؟؟
در مورد نکته اول هم عرض کنم آنان که دنبال هوا و هوس هستند و بهانه ای برای گناه و معصیت خود بله با هیچ برهانی درست شدنی نیستند و هدایت نمی شوند ولی چه بسا بسیاری از انسان ها که به دنبال حقیقت هستند و حتی خود ما با دلایل عقلی متقن میشه هم اونا رو قانع کردو هم دل خودمون قرص بشه... لذا این بحث ها خیلی ضرورت داره.
به قران هم نمیشه استناد کرد زیرا قرآن بعد از اثبات خدا و نبوت به درد می خوره و اثبات با قرآن دوره چرا خدا هست چون قرآن گفته چرا قرآن درسته چون خدا گفته .

با سلام
جناب ستاریان
فرمودید:
...جهان تنها سه هفته را بدون جنگ سپری کرده است...
واقعا جهانی بدون جنگ یک رویا است همانند جهانی بدون مرگ و مریضی در شاهنامه در داستان جم

فرزانه جمعه 31 شهریور 1391 ساعت 17:33 http://www.elhrad.blogsky.com

سلام
مهمات ایدئولوژیک

توصیه می کنم مقاله جدید هوشنگ اسدی در روز آنلاین را بخوانید اسمش دایره منحوس است
http://www.roozonline.com/persian/sotun/sotun-item/archive/2012/september/20/article/-d9067c832c.html

کوثر جمعه 31 شهریور 1391 ساعت 10:25

گمان میکردم هنوز تاییدیه داره
خب اشکالی نداره
شادباشین

کوثر جمعه 31 شهریور 1391 ساعت 10:24

سلام بزرگوار
آدینه تون بخیر وشادکامی
ممنون که بخاطر سر زدن بمن ودعاهای قشنگتون
سپاسگزارم
راستش این چند روز سفارش کار نقاشی دیوار مدرسه داشتم!خواهرم خرید وثبت نام دانشگاه داشت وبعلت مریضی مادر همراهی او بعهده ی من بود
مراسم عقد کنان پسر دایی و مقدمات آن...آماده کردن دخترم ووسایلش برای فردا وکلی کار که میدونین بعهده ی خانومهاست
از اینکه با تاخیر خدمت میرسم مرا ببخشین

در مورد جنگ نوشتین
تا یادم نرفته ی آغاز هفته ی دفاع مقدس وگرامی میدارم
امیدوارم هیچ وقت هیچ کجای جهان ابر قدرت یا غیر آن بانی جنگ وخونریزی نباشد...
از خدا سلامتی شما وبزرگ مردان همرزمتون وخواهانم
همینجا خدمت عموجان سامع عزیزم هم تبریک میگم

محمد مهدی جمعه 31 شهریور 1391 ساعت 07:18 http://1sobhe14.persianblog.ir/

سلام
عرض ارادت و احترام خدمت جناب ستاریان
شکی نیست که انسان های بی گناهی در سراسر دنیای تاوان حرص و طمع قدرت طلبان و حکام مستبدی را میدهند که یکی برای گشترش قدرت و حکومت خویش و دیگری برای بقا و ادامه ی حکومت خویش انان را به مسلخ میبرند.!
توصیه میکنم کتاب سوداگری مرگ نوشته دو خبرنگار خارجی حاوی ناگفته های جنگ ایران و عراق را نیز بخوانید.

جواد خراسانی جمعه 31 شهریور 1391 ساعت 01:15 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،
چیزی که در حال حاضر خطر آغاز جنگ را تشدید می کند، نه هارت و پورت نتانیاهو است نه گزینه های روی میز اُباما. فاکتور تعیین کننده در خصوص شروع جنگ، رکود اقتصادی غرب است که به شدت نیازمند خون مردم فلاکت زده خاورمیانه و دلارهای نفتی است تا تولیدات کارخانه های اسلحه سازی چرخ های اقتصاد بحران زده غرب را به حرکت در آورد.

سیدعباس سیدمحمدی پنج‌شنبه 30 شهریور 1391 ساعت 13:02 http://seyyedmohammadi.blogsky.com/

سلام علیکم.
متأسفانه شاید بیعقلی و وحشیگری ی خود کشورها و مقامات آنها، بیشتر از نقشه ها و اهداف ابرقدرتها، در جنگ افروزیها و آسیبهای انسانی و اقتصادی نقش داشته و دارد.
من جایی خواندم از دایرت المعارف جنگ نقل کرده بود (و من نتوانستم اصل منبع را بیابم) که در طول یک قرن گذشته آمریکا و اسرائیل بیش از کشورهای دیگر آغازگر جنگ و حمله ی نظامی بوده اند.

محمد فرضی پنج‌شنبه 30 شهریور 1391 ساعت 12:18 http://khodashenasi.ir/post/author/782744

با سلام خدمت شما و عرض ادب.
مطالب خوبی رو بیان کرده بودید اطلاعات خوبی بود.
بیامبر اکرم(ص) فرمودند:هر کس یک بار برمن دورد فرستد من 10 بار بر او درود خواهم فرستاد.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد