زمان جنگ ایران و عراق - اقتصاد و وضع زندگی مردم

بسم الله الرحمن الرحیم 

 
آنچه می خوانید در باره ی شرایط روزهای آغازین جنگ در حوزه ی اقتصادی از نگاه گزارشهای رسمی بریتانیایی است.  فکر کردم برای کسانی که ان روزها را ندیده اند احیانا دارای اطلاعات مفیدی باشد، برای کسانیکه از نقش درامدهای نفتی بسیار! در اداره ی کشور و به خصوص اداره ی جنگ می گویند و همینطور برای آن عده از طرفداران دولت که امروز را با شرایط جنگی آن روزها قابل مقایسه می دانند و درصدد توجیه نارسایی های غیر معمول موجود بر می آیند! 

 مطلب نقل قسمتی از مقاله ای تحت عنوان تحولات اقتصادی ایران در سال 1981 به این آدرس است :  

http://mtafreshi.persianblog.ir/post/176/ 

 چنان که در گزارشهای رسمی بریتانیایی درباره وضعیت اقتصادی ایران در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح شده: "اطلاعات قابل اعتماد اقتصادی، از جمله درباره تخمین خسارات مالی ناشی از کاهش تولید نفت و سقوط شدید وضعیت ایران در بازار ارز، عملا وجود ندارد.". با این همه از خلال اسناد آزاد شده اطلاعات قابل ذکر و مهمی درباره وضع اقتصادی ایران در این دوره به دست می‌آید. 

بر اساس گزارش آماری نرمن لینگ از بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در سال 1981، جمعیت ایران 37 میلیون نفر، ذخایر شناخته شده نفت خام ایران حدود 57 میلیون بشکه، متوسط مصرف روزانه داخلی نفت نیم میلیون بشکه، صادرات روزانه نفت چهارصد هزار تا نیم میلیون بشکه و متوسط درآمد سرانه کمتر از 1400 دلار (در مقایسه یا دو هزار دلار در سال 1976) بود.

در آغاز سال 1981 حدود صد روز از جنگ عراق علیه ایران می‌گذشت و طبعا همه ارکان اقتصادی ایران تحت الشعاع این جریان قرار گرفته بود. بر اساس یک گزارش تحلیلی وزارت بازرگانی بریتانیا: "در شرایطی که شرایط متعادلی در نبرد وجود داشت و پیشرفت کمی در جهت حل مساله، چه در جبهه ها و چه خارج از آن صورت گرفته بود ... جنگ همه منابع اقتصادی را می بلعید و نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد ایران داشت."

آمار منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که ماه‌های آغازین جنگ و چهار ماه نخست سال 1360 شمسی مصادف با کاهش شدید صادرات نفت خام ایران از یک میلیون و سیصد هزار بشکه به نیم میلیون بشکه و در نتیجه موجب کسر بودجه جدی کشور به میزان 100 میلیون دلار شده بود. این مبلغ البته سوای واردات تجهیزات نظامی در همین مدت به میزان یک میلیارد و دویست میلیون دلار بود. در مجموع و بر اساس تخمین همین گزارش، هر ماه 800 میلیون دلار بابت کاهش درآمدهای نفتی خود خسارت می داد و این میزان خسارت با توجه به افزایش روزافزون هزینه های جنگی ایران، رو به افزایش بود.

روز 13 ژانویه/ 23 دی، تیم هادلین تهیه کننده بریتانیایی که تازه از تهران برگشته بود در دیداری با یک مقام وزارت خارجه کشورش گفت "جنگ خرابی‌های جدی به بار آورده و مردم نگران بازسازی پس از جنگند. ولی روحیه نیروهای مسلح بسیار بالا است ... همه اجناس به وفور یافت می‌شود. برای مثال در آبادان که شهر ارواح شده و فقط پاسداران و نیروهای مسلح داوطلب محلی در آن هستند، همه چیز از غذا گرفته تا تیغ صورت تراشی فراوان یافت می‌شود و فروشندگان خیابانی کاسبی پررونقی دارند ... اگرچه کشور در آستانه ورشکستگی است، ولی هیچ کمبود جدی غذایی وجود ندارد و تورم هم اهمیتی ندارد و رسانه‌ها در این مورد اغراق می‌کنند." 

هادلین دو روز بعد نیز در یک تماس تلفنی با جان گراهام سفیر فراخوانده شده بریتانیا از تهران، گزارش دیگری از وضع داخلی ایران و جبهه‌های جنگ ارایه کرد. به گفته هادلین: "کمبود و قطع برق در تهران وجود ندارد و بازار به طور طبیعی به کار مشغول است ..." 

کریس رندل دیپلمات بریتانیایی در دفتر حفاظت منافع بریتانیا در تهران، در گزارش 29 ژانویه 1980/ نهم بهمن 1359 خود نیز نگاهی مثبت، اگرچه کمتر خوش بیننانه در قیاس با روایت هادلین، درباره وضع تهران چند ماه پس از جنگ نوشت: "پایتخت، زمستان را بدون مشکلات زیاد پشت سر خواهد گذاشت. بنزین و روغن سوخت جیره بندی شده‌اند.
گهگاه قطع برق وجود دارد. شکر، روغن خوراکی کره، تخم مرغ و پودر رخت شویی جیره بندی شده‌اند. اقلام دیگر از قبیل برنج نیز ممکن است به زودی جیره بندی خواهند شد.
گوشت تقریبا کمیاب و گران است. قیمت‌ها معمولا در حال افزایش هستند، ولی نشانی از بحران وجود ندارد. غر زدن زیاد است، ولی بیشتر مشکلات به پای جنگ نوشته می‌شود."

به هر روی جنگ تاثیرات منفی و ناگزیر خود در بخش تولید را نمایان می‌کرد. بر اساس گزارش 15 فوریه/ 26 بهمن 1359 جرمی بارت رییس دفتر حفاظت منافع بریتانیا در تهران،
از زمان انقلاب ذخایر ارزی کشور در فاصله کمتر از یک سال از مارس 1980 تا زمان نگارش این گزارش، از ده میلیارد دلار به کمتر از چهار میلیارد دلار رسیده بود. کسر بودجه ایران برای سال 1981- 1982(1361) حدود 100 میلیارد تومان تخمین زده می‌شد.  

... 

بر اساس تحقیق این دیپلمات بریتانیایی، در آن زمان میزان مصرف سالانه گوشت در ایران حدود 750 هزار تن و اکثرا گوشت گوسفند بود که یک سوم آن از خارج از کشور تامین می‌شد. مهمترین تامین کنندگان گوشت وارداتی ایران نخست نیوزیلند با 110 هزار تن و استرالیا 50 هزار تن بود و بقیه از آرژانتین، ترکیه، هند، رومانی و کشورهای عضو جامعه اروپا تامین می‌شد. بر اساس همین گزارش، بخش مهمی از گوشت وارداتی ایران از استرالیا به صورت گوسفند زنده بوده که در سال 1980 به تعداد سه میلیون راس بوده و در سال 1981 به کمی بیش از یک میلیون راس کاهش یافته بوده و یک میلیون راس گوسفند زنده نیز از رومانی به ایران صادر می‌شد.

این گزارش تاکید دارد که در اسکله‌های بندر عباس تراکم شدیدی از کشتی‌های آماده تخلیه بار وجود داشته و به دلیل محدودیت‌های موجود، تنها امکان تخلیه 18 کشتی در هر زمان وجود داشته و در هر زمان 52 کشتی در صف تخلیه بار واقع بوده است. این در حالی بود که به طور متوسط در هر زمان 22 کشتی در بندر مسقط در عمان و 16 کشتی در دیگر بنادر عربی خلیج فارس متوقف و منتظر خالی شدن جا و دریافت چراغ سبز برای ورود به بنادر ایران بوده‌اند

...  

اتمام نقل قول قسمتی از مطلب لینک داده شده 

اما در اماری که سایت الف داده است می توانید به تفکیک درامد های سالهای مختلف را در کنار هم و به طور مقایسه ای ببینید و برای نمونه و به طور خلاصه اینطور گفته است:  

به‌طور متوسط در هریک از دولتهای پس از انقلاب، سهم هر ایرانی از منابع حاصل از نفت پس از حذف اثر تورم و تغییر قدرت خرید دلار به‌ترتیب در دولت موسوی 608 دلار، هاشمی384 دلار، خاتمی 364دلار و در دولت احمدی نژاد 840 دلار بوده است.... 

 بقیه را در صورت تمایل می توانید در آدرس داده شده در سایت الف بخوانید و یا برای دیدن تصویر مقایسه ای درامد نفتی ایران از ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۸۹ به ادامه مطلب بروید

 جدول مقایسه ای ارزش ثابت منابع حاصل از صادرات نفت ۱۳۵۹ - ۱۳۸۹ 

جدول- ارزش ثابت منابع حاصل از صادرات نفت ۱۳۵۹-۱۳۸۹

نظرات 11 + ارسال نظر
سلمان محمدی جمعه 27 مرداد 1391 ساعت 14:11 http://salmanmohammadi.blogsky.com/

سلام. یک بار دیگر هم فیلتر شده بودم و رفع شد. شاید به خاطر یادداشتی بود در بارة محمودآقا که با محمود عباس مقایسه اش کرده بودم.
الان هم شاید به خاطر پاسخی باشد که به مهدی نادری نژاد داده ام پای همان هشدار. بله. تند جواب داده ام. ولی فکر نمیکنم ایشان از برادران سپاه سایبری باشد یا با آنها معاشرتی داشته باشد. احتمالا برادرها خودشان احساس تکلیف کرده اند .
البته هنوز با فیلترشکن میشود به آن سرزد.
نشانی جدید؟ یعنی میفرمایید کل تارنوشت ما را خواهند بست؟
برخی یادداشتهایم را نمیخواهم از دست بدهم. چه کنم؟ راهی سراغ دارید؟

سلام
به گمانم شما در وبلاگی که برادران سایبری حضور داشته اند کامنتی گذاشته ای که با مراجعه به وبلاگت و پیدا کردن متن های قبلی که می توانسته بهانه برای فیلتر کردن شما را بدهد را گزارش داده اند و فیلتر شده اید.
من دوبار تا به حال فیلتر شده ام و دفعه ی دوم چند روز بعدش برای محکم کاری مسدود هم کردند. توصیه می کنم اگر از متن هایی که نوشته ای نسخه ای نداری سریعا از تمام انها یک نسخه برای خودت کپی کن و داشته باش! چون به محض اینکه وبلاگت مسدود شود دیگر دسترسی به انها نخواهی داشت.
ضمنا به آقای نادری نژاد ظن نبرید که او اهل این کارها نیست و به کلی محالف اینطور کارها است
راستی در سیستم بلاگ اسکای در قسمت مدیریت قسمتی هست به اسم تغییر آدرس
آن را امتحان کنید شاید با تغییر آدرس بتوانید از کمند فیلترینگ بگریزید.

سلمان محمدی جمعه 27 مرداد 1391 ساعت 02:10 http://salmanmohammadi.blogsky.com/

بله! فیلتر شده ام باز الحمدلله.
لابد نباید امت اسلام را تشویش اذهان کنم.
بی خیالی را اگر ترویج کنی، خوب است. ولی اگر بگویی خطری در کار است و باید جدی گرفت، آن وقت باید بروی حساب پس بدهی لابد.
بعد شما انتظار دارید این مملکت به کجا برسد؟

سلام
باز؟! مگر چندمین بار است؟
مرا از آدرس بعدی باخبر کنید!
نه احتمالا جایی کامنتی گذاشته ای که یکی را خوش نیامده و وبلاگت را گزارش داده

سلمان محمدی جمعه 27 مرداد 1391 ساعت 02:07 http://salmanmohammadi.blogsky.com/

سلام. فیلتر شده ام؟ نمیدانستم.
شاید رفع شود ان شاء الله.
یک بار دیگر هم این طور شده بود، بعد ظاهرا برادرها توجیه شدند، رفع شد الحمدلله.

سلمان محمدی پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 18:06 http://salmanmohammadi.blogsky.com/

سلام. اطلاعات مفیدی است. البته اگر کسی بخواند. اما برای آنکه کسی قانع شود که ا. ن. مملکت را گند زده ، این همه اطلاعات هم لازم نیست برادر! در خانه اگر کس است، یک حرف بس است .

سلام
اینکه می قرمایی «‌ اطلاعات مفیدی است. البته اگر کسی بخواند »‌ یعنی شما هم معتقدی مطلب بلند بود؟
شما چرا فیلتر شدی؟! آخر وقت دیشب بود دیدم از خطر احتمال حمله ی اسرائیل و لزوم هوشیاری نوشته بودید. پس چرا فیلتر؟!

مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 11:09 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
آخر هفته گذشته ، تهران میزبان اجلاس مشورتی سوریه بود که در آن نمایندگانی از 30 کشور جهان و نماینده سازمان ملل شرکت کرده بودند.
یکی از برنامه های این نشست ، دیدار شرکت کنندگان با رئیس جمهور کشور میزبان بود که انجام هم شد و محمود احمدی نژاد ، برای آنان سخن گفت.
نکته جالب توجه و تأمل برانگیز این که احمدی نژاد در این نشست ، درباره همه چیز صحبت کرد جز مساله سوریه و این در حالی است که تنها موضوع نشست ، بررسی اوضاع سوریه بود و لاغیر!
اصل سخنرانی را دراینجا ببینید.
http://president.ir/fa/40344

سلام
بله جالب بود
گفته :
نباید یک دولت [ مقصودش امریکاست ] که 16 هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارد، به خود اجازه دهد بیش از 32 هزار میلیارد دلار، دارایی کاغذی منتشر کرده و به واسطه آن جیب ملت‌ها را چپاول کند.

یعنی اجلاس مشورتی سوریه یک فکری هم برای این بکند؟!

کوثر پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 11:03

سلام مجدد
چیزی که مسلمه جنگ تاثیراتی روی کشورها میگذاره که عواقبش تا سالهای بعد هم مشاهده میشه!
شاید ایران از نظر تکنولوژی در علوم مختلف پیشرفت چشم گیری داشته ولی نمیشه تاثیرات جنگ هشت ساله واز بین رفتن خیلی از چیزها رو نادیده گرفت!درسته که همون وقت هم مردم ایران بفکر پیشرفت جامعه شون بودند ولی خب همین جنگ بخودی خود مارو سالها از دنیا عقب نگه داشت!صادرات نفتی ودر آمدهاش یکی از هموناست!
البته فکر میکنم چیزی که مردم وناراحت میکنه وشاکی اینه که دولتمردان هنوزم بخواهن مشکلات الانشونو بازهم بپای جنگ بنویسن!مسلما در طول این مدت فرصت جبران بوده!وقتش نرسیده مردم جامعه از رفاهی نسبی برخوردار باشن وما هر روزه از دیدن افرادی که توانایی خرید ندارند زجر نکشیم؟!!!
شرمنده اگه بازهم بگم بحث به بیراهه کشیده میشه
یاحق

سلام
بله البته جنگ خسارات بسیاری دارد حرفی نیست اما وقتی تحمیل شد چاره ای جز هم دفاع نیست و خود این دفاع کردن و نحوه ی ان است که دارای ارزش است .
بحث اگر با نظرات مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد موجب غنای ان می شود که نه تنها بد نیست بلکه خیلی هم خوب است.

مهدی نادری نژاد پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 08:01 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
جایی شنیده بودم که صادرات نفت ایران در دوران جنگ یک روز هم متوقف نشد! اگر واقعیت داشته باشد نشان از مدیریت جنگ دارد.

سلام
بله همینطوره . کارکنان شرکت نفت با هزار مشقت و به طور شبانه روزی با وجود بمبارانها تلاش میکردند تا صدور نفت قطع نشود

محمد مهدی پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 06:21 http://1sobhe14.persianblog.ir/

سلام
نماز و روزه هاتان قبول
صبح تون بخیر جناب ستاریان
رو راست بگم دوست عریر این پست های طولانی و دراز را کی حوصله ی خوندن داره اما چون حی و حاضر دوران جنگ ایران و عرق و وضعیت اقتصادی مردم در ان زمان را بیاد دارم. الحق همه با توجه به قناعت طبع ان دوران و درک اوضاع راضی و خشنودتر از دوران های بعدی بودند . با این دوران که هیچ قابل مقایسه نیست.
راستی زمزمه برگشت به دوران کوپنی نشیده میشه یعنی تمام این برنامه ها کشک

سلام
قربانت آقای سامع
خب راستش فکر کنم کسانی مثل خودم پیدا می شوند و می خوانند. مثل همین مقاله را که من کامل خواندم و یک پنجمش را هم نگذاشتم ! علاوه بر آن حدود ده مقاله ی دیگر از همین دست مطالب را که بعضی بلندتر و مفصلتر هم بود را خواندم

کوثر پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 05:09

ممنون که بیدارم کردین

پس همسایگی به چه دردی می خوره

کوثر پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 05:08

با اجازه تون میرم وبعدا خدمت میرسم برای خوندن مطلب...
موقع نماز صبحه..تقبل الله...
لطفا مارو در دعاهاتون فراموش نکنین

قبول حق
خدا همه ی ما را از برکات این ماه نصیبی بدهد

کوثر پنج‌شنبه 26 مرداد 1391 ساعت 05:02


سلام وصبحتون بخیر
نماز وروزه هاتون قبول ذات باری تعالی

سلام و ممنونم از شما
از همه قبوله ان شاءالله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد