وصیت‎نامه حضرت علی(علیه‎السلام) در آخرین لحظات عمر

بسم الله الرحمن الرحیم 

از وصایاى حضرت علی(علیه‎السلام) در واپسین دم حیات مى‎توان به وصیت گهربار ذیل اشاره نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم 

این آن چیزى است که على پسر ابوطالب وصیت مى‎کند: به وحدانیت و یگانگى خدا گواهى مى‎دهد و اقرار مى‎کند که محمد بنده و پیغمبر اوست، خدا او را فرستاده تا دین خود را بر دیگر ادیان پیروز گرداند. همانا نماز، عبادت، حیات و زندگانى من از آن خداست. شریکى براى او نیست، من به این امر شده‎ام و از تسلیم شدگان اویم .

فرزندم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر کس را که این نوشته من به او رسد را به امور ذیل توصیه و سفارش مى‎کنم :

1- تقوای الهى را هرگز از یاد نبرید، کوشش کنید تا دم مرگ بر دین خدا باقى بمانید.

2- همه با هم به ریسمان خدا چنگ بزنید، و بر مبناى ایمان و خداشناسى متفق و متحد باشید و از تفرقه بپرهیزید، پیغمبر فرمود: اصلاح میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزى که دین را محو مى‎کند، فساد و اختلاف است .

3- ارحام و خویشاوندان را از یاد نبرید، صله رحم کنید که صله رحم حساب انسان را نزد خدا آسان مى‎کند.

4- خدا را! خدا را!  درباره یتیمان، مبادا گرسنه و بى سرپرست بمانند.

5- خدا را! خدا را! درباره همسایگان، پیغمبر آن قدر سفارش همسایگان را فرمود که ما گمان کردیم مى‎خواهند آنها را در ارث شریک کند.

6- خدا را! خدا را! درباره قرآن؛ مبادا دیگران در عمل کردن، بر شما پیشى گیرند.

7- خدا را! خدا را! درباره نماز؛ نماز پایه دین شماست .

8- خدا را! خدا را! درباره کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد.

9- خدا را! خدا را! درباره جهاد در راه خدا، از مال و جان خود در این راه مضایقه نکنید.

10- خدا را! خدا را! درباره زکات؛ زکات آتش خشم الهى را خاموش مى‎کند.

11- خدا را! خدا را! درباره ذریه پیغمبرتان، مبادا مورد ستم قرار گیرند.

12- خدا را! خدا را! درباره صحابه و یاران پیغمبر، رسول خدا (صلى الله علیه و آله) درباره آنها سفارش کرده است .

13- خدا را! خدا را! درباره فقرا و تهیدستان، آنها را در زندگى شریک خود سازید.

14- خدا را! خدا را! درباه بردگان، که آخرین سفارش پیغمبر درباره اینها بود.

15- در انجام کارى که رضاى خدا در آن است بکوشید و به سخن مردم (در صورتی که مخالف آن هستند) ترتیب اثر ندهید.

16- با مردم به خوشى و نیکى رفتار کنید چنانکه قرآن دستور داده است .

17- امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید؛ نتیجه ترک آن این است که بدان و ناپاکان بر شما مسلط خواهند شد و به شما ستم خواهند کرد، آنگاه هر چه نیکان شما دعا کنند، دعاى آنها برآورده نخواهد شد.

18- بر شما باد که بر روابط دوستانه ما بین خویش بیفزایید، به یکدیگر نیکى کنید، از کناره‎گیرى و قطع ارتباط و تفرقه و تشتت بپرهیزید.

19- کارهاى خیر را به مدد یکدیگر و به اتفاق هم انجام دهید، از همکارى در مورد گناهان و چیزهایى که موجب کدورت و دشمنى مى‎شود، بپرهیزید.

20- از خدا بترسید که جزا و کیفر خدا شدید است .

خداوند همه شما را در کنف حمایت خود محفوظ بدارد و به امت پیغمبر توفیق دهد که احترام شما (اهل بیت) و احترام پیغمبر خود را پاس بدارند. همه شما را به خدا مى‎سپارم . سلام و دورد حق بر همه شما ... .(1)   

   در شب بیست و یکم امیرالمؤمنین علیه السلام چندین بار بیهوش شد و به هوش آمد 

از علامه امینی پرسیدم: آخرین ذکرى که على(علیه‎السلام) بر زبان مبارک جارى فرمود چه بود؟

مى‎فرماید: بعضى مى‎گویند پس از وصیتى که ذکر آن رفت امام علی(علیه‎السلام) لحظه‎اى بیهوش شد و چون به هوش آمد دیگر سخنى جز لا اله الا الله از حضرت شنیده نشد تا جان به جان آفرین تسلیم فرمود.  

چنانکه بعضى دیگر گفته‎اند:(2) آخرین فرمایش ایشان این آیه شریفه بود: و من یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره.(3)

البته گروهى دیگر ذکر کرده‎اند(4) که حضرت ابتدا به فرشتگان خدا سلام داد سپس این آیات را زمزمه فرمود که المثل هذا للیعمل العاملون،(5) یعنى براى چنین لحظاتى باید عمل کرده و بکوشند و ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم محسنون (6) یعنى خدا با مردمى است که عمر خود را به تقوا و پرهیزکارى گذراندند و مردمى که همواره کار نیک مى‎کنند. آنگاه در واپسین دم حیات فرمود: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله .

 

پی‎نوشت‎ها:

1- مقاتل الطالبین، صص 44 – 28، ابن اثیر، ج 3، صص 197 – 194، مروج الذهب، ج 2، صص ‍ 44 –40 .

2- انساب الاشراف، ص 499.

3- زلزال /8 – 7 .

4- بعثت، غدیر، عاشورا/ مهدى، محمدرضا حکیمى، ص 84 .

5- صافات / 60 .

6- نحل/ 129 .

 

برگرفته از کتاب شبى در پایتخت بهشت، بیژن شهرامى . 

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

نقل شده از : 

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=101761

نظرات 7 + ارسال نظر

سلام علیکم.
وصیت حضرت محمد این بود که مسلمانان به عترتش (علی و فاطمه و اولاد معصوم آنها) و به قرآن چنگ بزنند. مسلمانان ژس از رحلت حضرت محمد، رفتند چنگ زدند به انتخاب رئیس!
ثقلین را که حضرت محمد سفارش کرد به آن دو، یکی اش این طور شد که در صفین رفت بر قرآن، و یکی اش هم در نوزده رمضان شمشیر بر سرش فرود آمد.
حیف که نصوص اوامر الاهی که چرا تعقل نمی کنید و چرا تدبر نمی کنید و عدل بورزید و تقوا پیشه کنید و ...، و وصیت حضرت محمد، و وصیت حضرت علی، مورد توجه ماها نیست.

مهدی نادری نژاد جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 12:17 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
معمولا وصیت هر شخص یکی از طلایی ترین گفته هایش است . حال ببینید پدرمان به ما وصیتی کرده و چگونه ما به آن عمل میکنیم.

کوثر جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 12:10

علی از زبان علی....


روزی بـه مـسـجـد قـبـا، درحالی که رسول خدا و چند نفر از صحابه نشسته بودند، وارد شـدم. هـنگام که رسول خدا (ص) مرا دید، چهره اش شکفته شد و تبسّم بر لب های مبارکش نقش بست، به گونه ای که سپیدی دندان هایش را دیدم، آنگاه فرمود: اِلَیَّ یا عَلیّ! اِلَیَّ یا عَلیّ! یا علی نزد من بیا! نزد من بیا! نزدیک رفتم، امّا ایشان فرمودند باز هم نزدیک تـر بـیـا! تـا ایـنـکـه زانـوهـایـم بـه زانـوان مـبـارک رسول خدا چسبید سپس رو به یاران خود کرد و فرمود:

«ای اصـحـاب مـن! بـا آمـدن عـلی (ع) رحـمـت خـداونـد بـر شـمـا نازل شده و لطف حضرت شامل حال شما گشته است. ای یاران من! علی از من است و من از او هستم... او از سرشت من است و من از سرشت اویم. او برادر من و وصیّ و جانشین من در حیات و مـمـات است. هر کس از او اطاعت کند از من اطاعت کرده و هر که با او همراهی و همدلی نماید بـا مـن هـمـراهـی کـرده اسـت و هـر کـس بـا او بـه مـخالفت بپردازد با من مخالفت کرده است.

........................................
رسول خدا (ص) به من فرمود:

نخستین کسی که وارد بهشت می شود، تو هستی!

گفتم: یا رسول الله، من قبل از شما وارد بهشت می شوم؟!

فـرمود: آری، چرا که تو پرچمدار من در قیامت هستی، همان گونه که در دنیا پرچمدار من بوده ای، و پرچمدار مقدّم و جلوتر از همه حرکت می کند.

سـپس فرمود: ای علی! گویا هم اکنون تو را می بینم که در بهشت هستی و لواء (پرچم) من در دست تو است و آن (لواء الحمد) است که تو به کف گرفته ای و آدم و همه فرزندان او در پناه آن گرد آمده اند

................................

یک بار از پیامبر خدا خواستم تا از خدا برای من طلب مغفرت کند، فرمود: چنین خواهم کرد. سـپـس برخاست و نماز گزارد. آنگاه دستانش را به دعا گشود و من به دعای او گوش می کردم.

(در اثـنـای دعـا) شـنـیـدم کـه پیامبر فرمود: «پروردگارا! تو را به مقامِ قرب و منزلت «علی» سوگند می دهم که علی را مشمول عفو و غفران خود سازی»

گفتم: ای رسول خدا! این چه دعایی است؟

فرمود: «مگر کسی گرامی تر از تو در پیشگاه الهی هست تا او را شفیع درگاهش ‍ نمایم»؟!

کوثر جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 12:04

بارها این سخنان ونصیحتهای ارزشمند وخوندم...
واقعا چرا هیچکس مثل او نیست؟؟؟
چقدر به همه ی امور احاطه داشته!چقدر جزئی نگر ومهربان بوده...
چقدر دلنازک ورحیم...
خدا از تمام صفات نیکش جمع کرده ویکجا در وجود علی جا داده...
چرا وقتی همه مون روح خدایی داریم اینقدر با حضرت علی فرق میکنیم...
شرمنده من دوباره اشکم در اومد


بمیرم برای دلش...چقدر غصه توش بوده...چقدر تنهابوده...
دیشب تلویزیون حرم مولا رو نشون میداد...خوشبحال اونایی که کنارش بودند....چقدر اشک ریختم وقتی میدیم ودست نیافتنی بود...
هروقت هرکس میخواد بره سفر عتبات ازش میخوام سلام من وبه مولام علی برسونه!بجای من ضریحش وببوسه وبگه آقا خیلی دوستت دارم...بگه چقدر تنهام وچقدر دلم میخواد بازهم بود وما زیر سایه ی عدالتش زندگی میکردیم...
نمیدونم چی مینویسم...شرمنده چشمام خیسه ونمیبینم چی تایپ میکنم
من وببخشین...

کوثر جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 11:29

سلام بزرگوار...
دعاهاتون قبول درگاه حق...
انشالله شب گذشته پراز احساسهای آسمانی وخدایی بوده باشه
بااجازخ تون بخونم وبرگردم

هویت جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 10:49 http://mankiistam.blogfa.com

سلام
همانطور که فرمودید علی علیه السلام هرجا هست عدالت هم وجود دارد .
متاسفانه در این دوره ما عدالت را قربانی تخت و تاج می کنیم ...به هر ریسمانی چنگ می زنیم که حکومت را سرپا نگه داریم .البته اگر حکومت حکومتی عدالت گستر بود و حاکمانش عادل شاهد این همه کینه ورزی و دشمن تراشی بیهوده (البته به استثناء منافع خوشان)نبودیم . همه ی دولت ها با شعار آزادی و برابری و عدالت برسرکار می آیند . حتی ناپلئون هم زمانی که می جنگید به اسم آزادی می جنگید ولی وقتی بر سرکار آمد دربرابر آزادی گیوتین به مردم هدیه داد...امروز ؛ رحم و عطوفت و عدالت ظاهری بر درستی و ایمان غلبه دارد ...

در این روزها و شب ها التماس دعا

سلمان محمدی جمعه 20 مرداد 1391 ساعت 02:31 http://salmanmohammadi.blogsky.com/

سلام. تأکید حضرت (علیه السلام) بر وحدت، آنهم بلافاصله پس از دعوت به تقوا، بسیار درس آموز است. خدا خودش ما را در راه ایشان (ع) قرار دهد بمحمدٍ و آله صلی الله علیهم اجمعین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد