امام حسین (ع) با مردم و درکنار فقرا بود

بسم الله الرحمن الرحیم 

نقل قسمتهایی از زندگینامه امام حسین (ع) 
 
شخصیت حسین بن علی (ع ) آنچنان بلند و دور از دسترس و پرشکوه بود که وقتی با برادرش امام مجتبی (ع ) پیاده به کعبه می رفتند، همه بزرگان و شخصیتهای اسلامی به احترامشان از مرکب پیاده شده ، همراه آنان راه می پیمودند.
احترامی که جامعه برای  حسین (ع ) قائل بود، بدان جهت بود که او با مردم زندگی  می کرد - از مردم و معاشرتشان کناره نمی جست - با جان جامعه هماهنگ بود، چونان دیگران از مواهب و مصائب یک اجتماع برخوردار بود، و بالاتر از همه ایمان بی تزلزل او به خداوند، او را غم خوار و یاور مردم ساخته بود.
و گرنه ، او نه کاخهای مجلل داشت و نه سربازان و غلامان محافظ، و هرگز مثل جباران راه آمد و شد را به گذرش بر مردم نمی بستند، و حرم رسول الله (ص ) را برای او خلوت نمی کردند... این روایت یک نمونه از اخلاق اجتماعی اوست ، بخوانیم :
روزی از محلی عبور می فرمود، عده ای از فقرا بر عباهای پهن شده شان نشسته بودند و نان پاره های خشکی  می خوردند، امام حسین (ع ) می گذشت که تعارفش کردند و او هم پذیرفت ، نشست و تناول فرمود و آن گاه بیان داشت : "ان الله لا یحب المتکبرین "، خداوند متکبران را دوست نمی دارد.  
پس فرمود: "من دعوت شما را اجابت کردم ، شما هم دعوت مرا اجابت کنید.
آنها هم دعوت آن حضرت را پذیرفتند و همراه جنابش به منزل رفتند. حضرت دستور داد و بدین ترتیب پذیرایی گرمی هر چه در خانه موجود است به ضیافتشان بیاورند، از آنان به عمل آمد، و نیز درس تواضع و انسان دوستی را با عمل خویش به جامعه آموخت .
شعیب بن عبدالرحمن خزاعی  می گوید: "چون حسین بن علی (ع ) به شهادت رسید، بر پشت مبارکش آثار پینه مشاهده کردند، علتش را از امام زین العابدین (ع ) پرسیدند، فرمود این پینه ها اثر کیسه های  غذایی است که پدرم شبها به دوش می کشید و به خانه زنهای  شوهرمرده و کودکان یتیم و فقرا می رسانید 
"ما در تاریخ انسان به مردان بزرگی برخورد می کنیم که هر کدام در جبهه و جهتی  عظمت و بزرگی خویش را جهان گیر ساخته اند، یکی در شجاعت ، دیگری در زهد، آن دیگری در سخاوت ، و... اما شکوه و بزرگی امام حسین (ع ) حجم عظیمی است که ابعاد بی نهایتش هر یک مشخص کننده یک عظمت فراز تاریخ است ، گویا او جامع همه والاییها و فرازمندیها است .
 آری ، مردی که وارث بی کرانگی  نبوت محمدی است ، مردی که وارث عظمت عدل و مروت پدری چون حضرت علی  (ع ) است و وارث جلال و درخشندگی فضیلت مادری چون حضرت فاطمه (س ) است ، چگونه نمونه برتر و والای عظمت انسان و نشانه آشکار فضیلتهای خدایی نباشد. درود ما بر او باد که باید او را سمبل اعمال و کردارمان قرار دهیم .
امام حسین (ع ) و حکایت زیستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد کردارش نه تنها نمونه یک بزرگ مرد تاریخ را برای ما مجسم می سازد، بلکه او با همه خویشتن ، آیینه تمام نمای فضیلتها، بزرگ منشیها، فداکاریها، جان بازیها، خداخواهیها وخداجوییها می باشد، او به تنهایی  می تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشریت را ضامن گردد. بودن و رفتنش ، معنویت و فضیلتهای انسان را ارجمند نمود.
نظرات 8 + ارسال نظر
آنتی ابسورد دوشنبه 5 تیر 1391 ساعت 11:05

سلام و درود .ارادت داریم آقا مصطفا.
سعی کرده ام توضیح اندک و در عین حال کاملی ارایه کرده باشم در پاسخ سوالتان معهذا این قضیه تفصیل مفصل تری دارد.
سپاس

نورالهی یکشنبه 4 تیر 1391 ساعت 19:59 http://denkenserfahrung.blogfda.com

برادر ارجمند
سلام علیکم

عرض شود خدمت شما بنده نگفته ام فارقلیط یعنی صلوت بلکهخ چنانکه برادر ارجمنددیگرمان آقای سیدمحمدی نوشته اند فاقلیط یعنی
"القرین بالصلوات" یا "من علیه الصلوات" یا "من اوفر علیه الصلوات"
یعنی کسی که بر او صلوات میفرستند

البته از اینکه زحمت کشیده اید و نوشتۀ شلوغ-پلوغ مرا خوانده اید و یادداشت گذاشته اید سپاسگزار ام.
در ضمن اعیاد شعبانیه را خدمت شما تبریک عرض میکنم.

بدرود

شهید خرد یکشنبه 4 تیر 1391 ساعت 17:00 http://dinpajoohan.mihanblog.com/post/119

سلام
عید شما هم مبارکباد
جذابیت مطلب برایم از این نظر بودکه بنده هم احساس میکنم بیشتر از اینکه ایمه را در سر بعضی بزنگاههای حساس دعا کنیم باید در زندگی خود جاریشان کنیم
زندگی ما دارای دو بعد فردی و اجتماعیست شما بر الگو برداری از وجهه ی اجتماعی تاکید کردید که انصافا به حق هم هست
ما گاهی ادعای عشق و شور حسینی میکنیم بی انکه به یکی از این اداب اجتماعی ایشا تمسک جسته باشیم

به امید روزی که بفهمیم بهترین نوع توسل به این خاندان توسل و الگو قرار دادن انهاست در جای جای زندگی فردی و اجتماعیمان نه فقط در مقام دعا و استغفار و شفای مریضان
بازم عید رو حضور شما تبریک عرض میکنم

صبا یکشنبه 4 تیر 1391 ساعت 10:23 http://children-of-war.blogfa.com

هر گل خوشبو که گل یاس نیست
هر چه تلألو کند الماس نیست

ماه زیاد است و برادر بسی
هیچ یکی حضرت عبـاس نیست

میلاد حضرت عباس(ع) مبارک باد
کوله بار زخمتان، در روز میلاد اباالفضل(ع)، سرشار از نسیم شفاعت و عنایت باد.
روزتان مبارک


سلام مصطفی خان
ممنون از لطفت برادر
اونا که اختلاس میگنن و سکه را به مرز یک میلیون میرسونن و مرغ را به قیمت 7هزار تومن میرسونن آیا امام حسین را اصلا میشناسن
با آرزوی سلامتی برای شما
با داشته‌های مثبت و نداشته‌های منفی باید شاد بود

محمد مهدی شنبه 3 تیر 1391 ساعت 22:12 http://1sobhe14.persianblog.ir/

سلام
خداوندا ما را از منش و سیره حسین ابن علی ع دور مفرما. حریت و ازادی و شجاعت و ایثار او را در متن زندگی ما قرار بده. ما را نیز در دنیا و اخرت از شفاعت او و اهل بیت نبی مکرم اسلام بهرمند گردان
امین

سلام علیکم.
همین ملت، همین صاحبخانه ها، که 35 متر آپارتمان را حدود چهار صد و پنجاه هزار تومان در ماه اجاره می دهند، همینها حسین حسین می گویند و سینه می زنند و زنجیر می زنند و سیاه می پوشند.
همین آقای حشمت الله قنبری که در تلویزیون درباره ی امام حسن و امام حسین و «ولایت» سخن می گوید و تحلیل و تبیین می کند، مدیر عامل انتشارات مصادره شده ی امیر کبیر بوده یک زمان.

جواد خراسانی شنبه 3 تیر 1391 ساعت 19:29 http://cheshmejoo.blogfa.com/

سلام،

قال الامام الحسین علیه السلام: ان الناس عبید الدنیا،و الدین لعق علی السنتهم،یحوطونه ما درت معایشهم، فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون.

امام حسین (ع) فرمود:مردم بندگان دنیایند، و دین آب دهانی است بر زبان هایشان تا هنگامی که معیشت شان فراهم گردد. چون به بلا امتحان شوند، دینداران اندک شماره اند.(( تحف العقول، ص ۲۴۵))

من از حضرتش این جمله را قاب کرده،و به دیوار خانه زده ام، تا هر بار که چشمم در چشم روایت قاب گرفته اش می افتد به یادآورم که باید با احتیاط ادعای دینداری کنم.

گمان می کنم ما در حال حاضر در میان فضائل حضرت سیدالشهدا ع به روح حماسی و ظلم ستیزی و عدالت خواهی حضرتش بیشتر نیازمندیم. باید در این زمینه بیشتر بخوانیم و بیشتر بدانیم.

امام حسین ع: در سرکوبی علمایی که دردهای مردم زیر فشار آنان را بر نمی انگیزد و در مقابل ستم ستمگران خاموش می نشینند، و برای بر پاداری قسط قیام نمی کنند و در عمل،به صف محرومان و تحقیرشدگان،(برای نجات آنان) نمی پیوندند ، می فرماید:...حق ضعیفان را شما ضایع کردید...کوران و زمینگیران را در شهرها به حال خود واگذاشته اند و شما به آنان رحم نمی کنید!... شما به ستمگران(با نزدیک شدن به آنان،یا سکوت در برابر ایشان) اجازه دادید تا از موقعیت شما در جامعه سوءاستفاده کنند...تا جایی که مردم را برده خویش ساختند، و قدرت هر گونه دفاعی را از آنان سلب کردند... (بحارالانوار/ج۴۴/ص۳۲۶)




برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد