کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از منظر آیزنهاور

بسم الله الرحمن الرحیم 

عینا به قسمتی از متنی تحت عنوان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از منظری دیگر  که از سایت ملی مذهبی نوشته ی محمد بسته‌نگار نقل می کنم توجه بفرمایید :  

مرحوم اللهیار صالح که در آن زمان سفیر ایران در آمریکا بود بعد از کودتای ۲۸ مرداد حاضر به ادامه سفارت نمی شود و استعفای خود را تقدیم می‎کند. در خاطراتش می‎گوید که روز آخر حضورش در آمریکا برای خداحافظی به دیدن آیزنهاور رئیس جمهور آمریکا می‎رود. آیزنهاور تجلیل فوق‌العاده ای از دکتر مصدق می‎نماید و او را یکی از شخصیتهای برجسته جهان می‎نامد. در اینجا اللهیار صالح با چشمانی اشک آلود می‎پرسد پس برای چه علیه دکتر مصدق کودتا به راه انداختید و چند هفته پیش او را از نخست وزیری ساقط نمودید. آیزنهاور می‎گوید من برای منافع آمریکا دست به هر کاری می‎زنم. اگر دکتر مصدق ده یک آنچه را که شاه به ما می‎داد او به ما می‎داد ما هیچ وقت علیه او دست به کودتا نمی زدیم. 

... 

براساس آنچه محمد بسته نگار از اللهیار صالح نقل کرده است، این سوال همچنان بی جواب می ماند که، واقعا اگر امریکایی ها در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲بر علیه حکومت ملی ایران کودتا براه نمی انداختند و همواره با در تنگنا قرار دادن ملت ما در صدد خفه کردن دموکراسی های نیم بند ما نبودند، آیا این امکان نداشت که ملت ما به مرور تا به امروز به آنچه می خواست برسد؟ 

نظرات 7 + ارسال نظر
نورالهی چهارشنبه 5 مهر 1391 ساعت 14:27 http://denkenserfahrung.blogfa.com

برادر ارجمند
سلام علیکم
یاد باد آن روزگاران یاد باد

آیا امکان تکرار دارد؟

بدرود

دوست دوشنبه 3 مهر 1391 ساعت 23:38 http://mohebanezahra1378.blogfa.com

سلام -از اینکه با دوستانی چون شما که قدم در راه جهاد فرهنگی گذاشته اند آشنا می شوم خوشحالم.
با "بیانات حضرت امام خامنه ای دیدار دست اندرکاران حج " به روزم.
تشریف بیاورید وب هیئت محبان الزهرا سلام الله علیها.
خوشحال میشیم.
درپناه چادر خاکی مادرمون حضرت زهرا سلام الله علیها باشید
التماس دعا

آنتی ابسورد دوشنبه 3 مهر 1391 ساعت 11:10

یادی شد از مصدق.مرد بزرگ عرصه ی نفت ملی.درود بر شما.

سلام علیکم.
اخیراً شنیدم اللهیار صالح به جمهوری اسلامی رأی مثبت داده بوده و در تلویزیون هم تعریف و تمجید کرده بوده، و مدتی بعد یک نفر به او ایراد می گیرد، و اللهیار می گوید حق با شما است و من اشتباه کردم که رأی مثبت دادم و از این به بعد کلاً از سیاست دوری می کنم.
***
آیت الله کاشانی و مردم ایران و نظامیهای ایران، با دخالت آمریکا، مرحوم دکتر مصدق را که مجلس را منحل کرد و تمکین نکرد به فرمان شاه، از ریاست دولت کنار گذاشتند. دهها سال است مصدق دوستان و شاه ستیزان این را «کودتای آمریکا علیه حکومت ملی دکتر مصدق» می نامند، و شاه هم آن را «قیام ملی 28 مرداد» می نامید.
مصدق، دارای «حکومت» نبوده. ایشان رئیس «دولت» بوده. دولت جزئی از حکومت است. رئیس حکومت، شاه بوده. مانند آن که رئیس حکومت آقای خمینی بود، و رئیس [قسمتی از قوه ی مجریه] بنی صدر بود.

سلام
از این دو حال خارج نیست که:
یا باید اللهیار صالح را دروغگو بدانیم و بگوییم اللهیار صالح در نقل قولش از آیزنهاور صادق نبوده است .
یا باید بپذیریم که آیزنهاور به دلیل آنچه که منافع امریکا می دانسته و خود به ان اذعان کرده است در ساقط کردن مصدق به شاه کمک کرده است تا بتواند به کمک شاه ایران را به نفع امریکا بچاپد!

و البته در داخل کشور، اقدامات کنشگران سیاسی، مطابق با تحلیلی بوده که از اوضاع داشته اند و امریکا هرگز حق دخالت نداشته و این دخالت در سقوط مصدق به اذعان امریکایی ها محرز است.

کوثر یکشنبه 2 مهر 1391 ساعت 08:55

اصلاحیه
چقدر پر رو بودند وهستند

کوثر یکشنبه 2 مهر 1391 ساعت 08:54

اگه همه حاضر بودند برای وطنشون همه کار انجام بدن که دنیا گلستان میشد!
البته نه از این نوع کارشکنیها که آیزنهاور کرده!
یعنی جناب مصدق هم باید مثل شاه ملعون کشور ومنابعش ودو دستی تقدیم اونا میکرده؟!
واقعا چقدر پر بودند وهستند

کوثر یکشنبه 2 مهر 1391 ساعت 08:50

سلام وعرض ادب واردات وصبح بخیر
بازهم اوللللللللللل

سلام و ممنونم
مثل همیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد