قوس زندگی منصور حلاج لویی ماسینیون

بسم الله الرحمن الرحیم

از لوئی ماسینیون کتابی چاپ شده به اسم "قوس زندگی" مریوط است به شرح و تحقیق و زندگی منصور حلاج. کتابی که من دراختیارم هست ترجمه ی دکتر روان فرهادی است مطابق پیشگفتار ناشر، مترجم افعانی است هرچند اقوام مختلف ساکن در افغانستان از اینکه افغانی خوانده شوند خشنود نمی شوند. در هر حال از تنها تاریخی که فقط ذیل همین پیشگفتار به قلم حسین خدیو جم آمده معلوم می شود کتاب سال 1358 در تهران چاپ شده. کتاب صد صفحه بیشتر نیست. اما از جامعیت بسیار خوبی درباره ی حلاج برخوردار است. مترجم توی مقدمه ی خودش مزیت ترجمه اش را نظارت و کمک خود ماسینیون در ترجمه ی آن معرفی کرده است. کتابی با این حجم کم ظاهرا ناشی از 50 سال تحقیق ماسینیون بوده و فهرست اعلام انتهایی کتاب و همینطور پاورقی های هر صفحه آن را کاملا مستند و با ارزش می کند.

در این کتاب شخصیتی از حلاج معرفی می شود که با دانسته های قبلی ما فرق داشته و حتا در تعارض است. مثل اندرز دادن مردم و رسوا کردن صوفیان و لباس صوفیانه ی خود کندن و معاشرتش با اهل قلم و بازرگانان تا ساکن شدنش به مدت پنجسال در سرحدات و مرزها برای جهاد و .. اینکه دوستانش کی بودند و دشمنانش را چه کسانی تشکیل میدادند و اصلا چه گفت و چه باعث شد که بدار بیاویزند. همه و همه بسیار خواندنی است. من سعی می کنم در جواب سوالات احتمالی شما و یا در خلاصه و چکیده ای که تهیه خواهم کرد و برای نوبت بعدی خدمت شما نقل می کنم، شما را درجریان زندگی او بگذارم. اما فکر می کنم این کتاب ارزش خرید و خواندن و داشتنش را حتما دارد.

برای آشنایی شما از نحوه ی نگارش این کتاب، فعلا قسمتی را نقل می کنم. در قسمتی از فصل اول قسمت چهارم تحت عنوان محاکمه و بدار آویختن منصور حلاج در صفحه ی 44 چنین نوشته است:

...بحران مالی در سال 306 ه موجب تشکیل وزارت ائتلافیه ی سنی گردیده بود. در کنار حامد که محاسب بی آرزمی بود، حکیم نیکومنشی، به نام ابن عیسی کارگزار گردید. در ابتدای کار، ابن عیسی پیروز شد. سختگیری های خراج و مالیه را از میان برداشت. با چنان میزانی حساب مالیه ی همگانی را در قلمرو خلافت سامان داد که تاکنون مشهور است. ولی حامد با وی به رقابت و ستیز پرخاست و خلیفه را به احتکار و فروش گندم تطمیع نمود. ابن عیسی چون دریافت که بدینگونه عمدا گرسنگی عمومی پیش خواهد آمد، مخالفت کرد، و این موجب بلوای عام گردید. نصر قشوری سردار حاجبان دربار در این هنگامه حنبلیان را آزاد گذارد تا هر چه می خواهند بکنند. مردم بینوا و تهیدست بغداد ( چنانکه پیشتر از این در مکه، بصره و موصل شده بود)، به مخازن بازرگانان توانگر حمله بردند، درهای زندان به روی او گشوده گشت و حلاج گفت: نمی گریزم....( شرح شورش ها و تمردهای شخصیتها و حوادث )در این هنگام حنبلیان احتیاط و دوراندیشی را کنار گذاشته، علیه حامد قیام نمودند. در کوچه های بغداد لعنتش کردند. روش او را در مورد خراج و مالیه ناهنجار خواندند و رهایی منصور حلاج را خواستار شدند و...

این کتاب را تهیه کرده و بخوانید، که بسیار خواندنی است.

نظرات 24 + ارسال نظر
شنگین کلک سه‌شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 23:34 http://shang.blogsky.com

درود بسیار و ممنون از معرفی این کتاب البته به گمانم ایشون
حسین خدیو جم (و ->م ) باشند . به هرحال با اینهمه تعریف شما
بسیار مشتاق شدم که یک نسخه از این کتاب را تهیه کنم اگر ممکن
است بفرمایید توسط چه انتشاراتی منتشر شده و از کجا میشود
آن را ابتیاع کرد . با سپاس فراوان

به به! سلام بر داداش عمران!
انگار "م" را نشانه گرفته ام و "و" شلیک کرده ام
ممنونم از دقت شما و درستش کردم و حالا به لطف شما شد حسین خدیو جم.
ناشر چاپ دوم این کتاب، کتابخانه منوچهری است. ۱۲۵ ریال!!
توی:
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/220424
نوشته از انتشارات بنیاد فرهنگ ایران-نوشتهء لوئی ماسینیون-ترجمهء دکتر عبد الغفور روان فرهادی-قطع وزیری-102 صفحه-تهران- خرداد 1348-100 ریال.
اما دوباره که گشتم دیدم توی اینجا:
http://www.nosabooks.com/WebUI/book.aspx?simorgh=1&marckey=1297364&marckind=3
ت‍ه‍ران‌: م‍ح‍م‍داب‍راه‍ی‍م‌ ش‍ری‍ع‍ت‍ی‌ اف‍غ‍ان‍س‍ت‍ان‍ی‌ سال 81 تجدید چاپ شده

مریم سه‌شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 22:39

نوشتید ( در این کتاب شخصیتی از حلاج معرفی می شود که با دانسته های قبلی ما فرق داشته و حتا در تعارض است )
به نظر شما این وسط کی راست می گه و کی دروغ ؟
امرنوف می گه : مورخ به مثابه ی سنگ تراشی ست که هر نقشی را بخواهد بر پیکره ی سنگ حک می کند
ممنون برای معرفی کتاب ...منتظر می مونیم تا بیشتر از از حلاج بنویسید به خصوص دوست دارم در این باره بیشتر بنویسید :
آن یار کزو گشت سر دار بلند...جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد
راستی امیدوارم این کتاب همه ی باورهای ما رو به هم نریزه به خصوص اینکه همه ی ما قبلا در باره ی حلاج مطالب زیادی خوندیم و شنیدیم .


قسمتی رو تو بالا توضیح دادم اما الان گشتم و دیدم یکنفر خلاصه ای از این کتاب رو گذاشته توی اینترنت توی این آدرس:
http://www.modiryar.com/books-management/3778-1389-09-23-04-38-19.html
البته من هنوز فرصت نکرده ام خلاصه اش را بخوانم
در مورد این موضوع حساس که گفتید باید فرصت بدهید تا ان خلاصه را تهیه کنم

مریم سه‌شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 22:27

سلام
سالها قبل از لوئی ماسینیون کتاب سلمان پاک رو با ترجمه ی دکتر شریعتی خوندم عجیبه که بعد از این همه سال این جمله ی کتاب در خاطرم مونده :
«آنچه را سلمان می داند، اگر ابوذر می دانست کافر می شد.»
...نمی دونم چه عاملی باعث شده لوئی ماسینیون مسیحی در باره ی حلاج و سلمان تحقیق کنه و بنویسه .
آقای ستاریان چرا نوشتید افاغنه از اینکه افغانی خوانده شوند خشنود نمی شوند ؟!

سلام
اگر اشتباه نکنم توی کتاب سلمان نوشته ی آقای مهاجرانی خواندم که لویی ماسینیون وجود سلمان را انکار کرده و ان را افسانه دانسته. والبته مهاجرانی که این کتابش پایان نامه ی لیسانس؟ دکترای؟ تاریخش هست بخوبی از عهده ی اثبات وجود سلمان برآمده و قسمتهایی ناب از زندگی سلمان فارسی را هم توی کتابش نقل کرده است. البته من کتاب لویی ماسینیون را ندیدم و انچه از او نقل کردم در انکار سلمان از مهاجرانی نقل کردم.
من زمانی به این کار مستشرقین به کلی بی اعتقاد بودم و حتا انها رو عامل استعمار می دانستم اما امروز کمی در نظراتم نسبت به آنها تعدیل بوجود امده و حداقل آنها رو مغرض نمی دانم. بنظرم انها در مواجهه به مشاهیر ما چون ناآشنا به مفاهیم عرفانی بوده و به منابع هم دسترسی کامل نداشته اند در پیگیری تاریخی خودشان به انحراف رفته و گاهی حرفهایی به شدت مسخره در باره ی مشاهیر ما نوشته اند.

در مورد افغانستان، چون دارای قومیتهای مختلفی هستند، خب دوست ندارند که افغانی خوانده شوند. انگار ایرانی ها را یک نفر، رشتی یا کرد یا ترک نامگذاری کنه!

الهام سه‌شنبه 3 بهمن 1391 ساعت 21:19 http://sarve1390.blogfa.com

سلام .باید کتاب جالبی باشه.
فقط خوب جایی به چند نقطه ختمش کردید!!انگیزه آفرینی شد که حتما خوانده شود!
ممنون

سلام
ناچار بودم. چون متن طولانی میشد.
بله مطمئن هستم خوشتان خواهد آمد.
ممنونم که آمدید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد