بازدید 22453
در حاشیه گردهمایی پاریس؛

چرا ترور کاریکاتوریست فلسطینی در قلب لندن واکنش جهانی نداشت؟

با وجود جایگاه بین‌المللی که ناجی علی داشت و کشتنش واکنش‌های وسیعی را در محافل هنری و مطبوعاتی به دنبال آورد، هیچ دلیلی وجود نداشت که رهبران جهان به ترورش در قلب لندن واکنش نشان دهند، زیرا تنها یک فلسطینی مسلمان بود!
کد خبر: ۴۶۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶ 13 January 2015
ترور کاریکاتوریست‌های نشریه فرانسوی در شرایطی انعکاس جهانی یافت و سران کشورهای جهان را به پاریس آورد که پیش از این نیز اتفاقی مشابهی با مختصاتی متفاوت رخ داده بود و صهیونیست‌ها، مشهورترین کاریکاتوریست مسلمان و جهان عرب را در قلب لندن ترور کرده بودند؛ اما هیچ واکنش مشابه جهانی ‌در پی نداشت تا این رفتار دوگانه در این مقطع که موج اسلام هراسی بالا گرفته، بیش از پیش محل نقد باشد!

به گزارش «تابناک»، پس از اتفاقات غیرقابل پذیرشی که در پاریس رخ داد و منجر به کشته شدن گروهی از کاریکاتوریست‌های نشریه «شارلی ابدو» شده بود ـ که سابقه مکرر توهین به پیامبر اسلام و دیگر پیامبران با چاپ کاریکاتورهای عجیب را داشتند ـ موج عظیم راه افتاد و در ‌‌نهایت همان گونه که پیش بینی می‌شد، با موج اسلام هراسی و توهین وسیع‌تر به مقدسات مسلمانان همراه شد، به گونه‌ای که بر روی جلد شماره تازه این نشریه با تیراژ ۳ میلیون نسخه، کاریکاتور توهین آمیزی از پیامبر کشیده شده است.

در واقع در شرایطی که فرانسه میزبان میلیون‌ها مسلمان است و در مقطعی که مردم این کشور فضایی کاملاً امنیتی را تجربه می‌‌کنند، به این التهاب دامن زده شده و از این شیوه نیز به شدت حمایت می‌شود و نمود عینی این حمایت‌ها نیز همراهی نشریات فرانسوی با نشریه «شارلی ابدو» برای کمک به انتشار میلیونی شماره تازه با چنین طرحی است.

چرا ترور کاریکاتوریست فلسطینی در قلب لندن واکنش جهانی نداشت؟

با این حال ظاهراً این حمایت‌ها نصیب همه کاریکاتوریست‌هایی که قربانی خشونت می‌شوند، نیست و نمود عینی چنین اتفاقی، ناجی علی کاریکاتوریست شهیر فلسطینی است که سال‌ها پیش به دسن موساد در قلب لندن ترور شد و به جز واکنش برخی محافل هنری، واکنش دیگری به همراه نداشت؛ مردی که نماد طرح کاریکاتور برای فلسطینی‌ها بود.

ناجی سلیم حسین العلی، در سال ۱۹۳۶ در روستای الشجره واقع در الجلیل شمالی در فلسطین متولد شد. در سال ۱۹۴۸ خانواده ناجی العلی به همراه اهالی روستا به سوی لبنان (بنت جبیل) رانده و پس از آن به اردوگاه «عین الحلوه» در شرق شهر صیدا پناهنده شدند. در سال ۱۹۵۷ پس از آنکه در رشته مکانیک دیپلم گرفت به عربستان سعودی رفت و دو سال آنجا بود و در همین زمان در اوقات فراغت شروع به طراحی کرد.

او طی سال‌های ۱۹۶۰ -۱۹۶۱ به همراه چند تن از دوستانش در جنبش ملّیّون عربستان نشریه‌ای سیاسی به نام الصرخه (فریاد) را به شکل دستنویس منتشر کرد و سپس در سال ۱۹۶۰ به مدت یک سال وارد آکادمی طراحی لبنان شد اما به دلیل تحت تعقیب بودن از سوی پلیس لبنان، دوره‌ تحصیلی او ناتمام ماند و باقیمانده‌ سال تحصیلی‌اش را در زندان‌های پادگان‌های لبنان بازداشت بود.

چرا ترور کاریکاتوریست فلسطینی در قلب لندن واکنش جهانی نداشت؟

وی پس از آزادی روانه شهر صور شد و سه سال در مدرسه الجعفریه، متعلق به شیعیان این کشور با «امام موسی صدر» همکاری کرد و در این مدرسه به تدریس پرداخت. سپس در سال ۱۹۶۳ به کویت رفت و در مجله «الطلیعه» این کشور تحت عناوین طراح و خبرنگار و با هدف جمع‌آوری پول برای تحصیل هنر در قاهره یا ایتالیا مشغول به کار شد. تا پایان سال ۱۹۷۵ در روزنامه «السیاست» کویت کار کرد و در این سال‌ها شخصیت معروف حنظله را در طرح‌هایش آفرید و ریاست انجمن کاریکاتوریست‌های عرب را نیز در سال ۱۹۷۹ به دست آورد.

طرح‌های ناجی العلی در ده‌ها نمایشگاه در جهان عرب و کشورهای جهان به نمایش درآمده است. سه کتاب از گزیده طرح‌هایش طی سالهای ۱۹۷۶، ۱۹۸۳ و ۱۹۸۵ منتشر شد. ناجی آماده انتشار چاپ کتاب چهارم بود که مهلت نیافت. وی در ‌زندگی‌اش بیش از ۴۰ هزار کاریکاتور منتشر کرد و دو سال پیاپی (۱۹۷۹ و ۱۹۸۰) برندهٔ جایزه نخست نمایشگاه هنرمندان عرب شد. روزنامه‌ «آساهی» ژاپن، وی را از میان ۱۰ کاریکاتوریست برجسته‌ جهان به عنوان نفر اول برگزید.

در آثار ناجی العلی یک نماد وجود داشت و ناجی علی نام «حنظه» را بر او نهاده بود. او درباره حنظله گفته بود: «حنظله امضای من است. هر کجا می‌روم یا در هر ملاقاتم همه از او می‌پرسند. من در یک گرداب این کودک را متولد و بعد به مردم تقدیمش کردم. اسم او حنظله است و به مردم قول داده تا جز حقیقت نبیند و نگوید. من او را به شکل کودک نا‌زیبایی رسم کردم، مو‌هایش شبیه جوجه تیغی است. حنظله چاق نیست، شاد نیست، آرام نیست و هرگز شبیه کودکان ناز پرورده هم نیست. او پابرهنه است، مانند تمامی کودکان مهاجر به اردوگاه‌ها. او برای من یک نشانه است که مرا از ارتکاب هر اشتباهی باز می‌دارد. دستان او در پشت سرش به هم جفت شده‌اند که شاید نشانی از عدم پذیرش باشد، در زمانی که راه حل‌ها به شیوه آمریکایی آماده و در اختیار ما هستند.»

چرا ترور کاریکاتوریست فلسطینی در قلب لندن واکنش جهانی نداشت؟

ناجی العلی، حنظله را‌ کودکی خودش تعبیر کرده و گفته بود: ««من در کاراکتر حنظله بچگی‌های خودم را نشان داده‌ام. او‌‌ همان سنی را دارد که من وقتی فلسطین را ترک کردم داشتم و‌‌ همان حسی را که من داشتم. با اینکه ۳۵ سال از آن تاریخ می‌گذرد، ‌من همهٔ جزئیات آن روز را دقیقاً به خاطر دارم. کاراکتر حنظله شکل و شمایل مقدسی دارد که از روح من، وقتی کسل می‌شوم یا وظیفه‌ام را از یاد می‌برم، محافظت می‌کند. این بچه به من یادآوری می‌کند که از کجا آمده‌ام و نمی‌گذارد اشتباه کنم‌».

العلی در ۲۲ جولای سال ۱۹۸۷ در لندن و به هنگام رفتن به دفتر روزنامه‌ القبس ترور شد و پس از ۳۸ روز اغما، ۲۹ آگوست‌‌ همان سال درگذشت. او در مصاحبه‌ای گفته بود: «اگر انگشتان دستانم را قطع کنند، با انگشتان پا‌هایم طراحی خواهم کرد. در این زمان احساس کردم کاریکاتور بهترین وسیله برای بیان نظراتم است. کاریکاتور تنها یک اعلامیه نیست، بلکه وظیفه دارد تشویق کند و بشارت بدهد. بشارت بدهد از آینده و آرزو‌ها را بیان کند. تنها خط قرمز در برابر طراحی من، تسلیم در برابر اسراییل بوده و «حنظله» نماد تلخی‌های آغاز راه است.»

پس از شهادت «ناجی العلی» به پاسداشت نام او مرکز فرهنگی در شهر بیروت با نام «مرکز فرهنگی ناجی العلی» ایجاد شد و روزنامه «السفیر» نیز مسابقه کاریکاتوری به نام وی برگزار کرد. در سال ۱۹۸۸ نیز اتحادیه بین‌المللی ناشران روزنامه‌ها در پاریس، ناجی العلی را یکی از بزرگ‌ترین کاریکاتوریست‌های جهان دانست و جایزه «قلم طلای آزادی» خود را به او داد که این جایزه در ایتالیا به همسر و فرزندش خالد تحویل داده شد. ناجی العلی اولین روزنامه نگار و طراح عربی است که برنده این جایزه شد. با وجود جایگاه بین‌المللی ‌ناجی علی ‌و نیز اینکه این واکنش‌ها را در محافل هنری و مطبوعاتی در پی داشت، هیچ دلیلی وجود نداشت که رهبران جهان به ترورش در قلب لندن واکنش نشان دهند، زیرا تنها یک فلسطینی مسلمان بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
اینا آدم نشدند ؟؟
شیطونه میگه همه مسلمونا بریزند سقف نشریه رو بیارند پایین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
خب حرف شیطون رو گوش نکن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
آره جون خودت1
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
چون شیطونه میگه بیخیال شو
لعنت خدا بر شیطون
ضمنا مسلمونا از شیطون تبعیت نمیکنند
مهدی
| Australia |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
نشریه با تیراژ چند ده هزاری تبدیل به نشریه با تیراژ 3 ملیونی شده
پیامبر دشمنانش را تحمل می گرد و در برابر خاکستر و اشغال که بر سر او می ریختند راه صبر و استقامت را برگزیده بود.
اینحا هم حایی است که باید بصیرت داشت
ادم مظلوم همیشه مظلومه
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
همیشه مظلوم نیست.شرایط مهیا باشه(که اولیش شرط عقل ه)مظلوم نمیمونه
ناشناس
| United Kingdom |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
جالب اینه که از این اتفاق بیشترین بهره برداری سیاسی را دارند می کنند
ميدانستيد طي سلسله تظاهرات هاي كه عليه اين نشريه طي اين چند سال در شراسر دنيا اتفاق افتاده ٥٠٠ مسلمان كشته شدند و از قضا اين مجله به خوبي اين مساله را ميدانسته و به كارش ادامه ميداده
به نظر شما تروريست واقعي اين جا كي بود؟هر انسان منصفي ميتواند پاسخ دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
این آمارو از کجا اوردی عزیز.
اينها فقط اروپايي و آمريكايي رو انسان ميدونن.همزمان با حادثه پاريس در نيجريه گروه تروريستي بوكوحرام 2000نفر را قتل عام كرد و سوزاند صداي يك نفر در نيومد
مسلمانان زورشان به اندازه مسیحیان نیست. یک کلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
همین ایران حریف همشونه،اگه ملاحظات سیاسی بزاره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
آمریکائی ها می گن قوی هر کاری می خواد میکنه، ضعیف هر کاری باید بکنه می کنه،
رو قوی شو!
تنها جرم ناجی علی این بود که حقایقی رو بازگو میکرد که به مذاق صهیونیستها و حامیان بین الملی شون خوش نمیومد.
خدا رحمتش کنه.
وقتی مردم مشرق زمین برای جان خودشان ارزش قائل نیستند نباید این انتظار را از غربی ها داشت
تابناکم بله!
من تمام آثار ناجی العلی را دیده ام. واقعا هر کدام به تنهایی شاهکار هستند.
بهترین راه مقابله با این دشمنان متکبر و گستاخ، موازی کاری با آنهاست. ما هم باید با استفاده از هنر کاریکاتور، رهبران دروغگوی آمریکایی و اروپایی و سران فاسد عرب را به ریشخند گرفته، توطئه ها و زدوبندهای پنهانی شان را آشکار کنیم.
واسه این که جونتون درآد.............
خدا ناجی علی را بیامرزد که برایش نیکوتر از هیاهوی توخالی غربیها به بهانه آزادیست.
خوب زدی به هدف! مثال خیلی خوبی بود! یادم نمیره ترور این کاریکاتوریست فرانسوی! اون وقت اولاند و ناتنیاهو مخالف تروریسم بودند؟
ابراز همدردی با مردمی که هیچگاه عناد و دشمنی با مسلمانان را نه کنار گذاشته اند و نه انکار میکنند و صرفا با شعار آزادی بیان و استانداردهای دوگانه حقوق بشری کثافت کاری های خودشان را توجیه و پنهان میکنند و مسلمانان را متهم به رذیلت هایی که در شان خودشان است، فقط توهین و تحقیر خودمان است. تنها راه مقابله، پاسخ دادن خشونت با خشونت است.
من به عنوان یک مسلمان ایرانی .هم توهین نشریه فرانسوی به مقدسات مسلمانان و هم هرگونه عمل ترو ریستی را محکوم می نمایم.به بهانه ازادی بیان نباید به مقدسات و اعتقادات دینی دیگران بی احترامی کرد.
اون فیلمساز هلندی رو هم که به مسلمانها توهین کرده بود روز روشن تو خیابون کشتند ولی همچین واکنشی نداشت. خیلی نمیشه اتفاقات رو با هم مقایسه کرد
ناجی علی در باره حنظله می‌گوید:

حنظله امضای من است. هر کجا می‌روم یا در هر ملاقاتم همه از او می‌پرسند. من در یک گرداب این کودک را متولد کردم و بعد به مردم تقدیمش کردم. اسم او حنظله است و به مردم قول داده تا جز حقیقت نبیند و نگوید. من او را به شکل کودک نا زیبایی رسم کردم، موهایش شبیه جوجه تیغی است. حنظله چاق نیست، شاد نیست، آرام نیست و هرگز شبیه کودکان ناز پرورده هم نمی‌باشد. او پابرهنه است، مانند تمامی کودکان مهاجر به اردوگاهها. او برای من یک نشانه است که مرا از ارتکاب هر اشتباهی باز می‌دارد. دستان او در پشت سرش به هم جفت شده‌اند که شاید نشانی از عدم پذیرش باشد در زمانی که راه حلها به شیوه آمریکایی آماده و در اختیار ما هستند.

مانند خودش غریب و مظلوم...
اخه نفهم توی این اتفاقی که افتاد دو تا پلیس کشته شدن از فاصله دو متری تیر توی مغزشون خورد کلی مردم بی گناه کشته شدن اخه چقدر شما نفهمین خوب معلومه کلی بازتاب داره ترور نبود که شورش بود
تا زمانیکه صهیونیستها بر جهان حاکمند و آیپک در تایین رؤسای دول غربی و برخی دول عربی تصمیم گیرنده است مسلمانان ترور میشوند در همه ابعاد و صدایشان به گوش نخواهد رسید
توی فیلمی که سیما سال های قبل پخش کرد این جوری به نظر می رسید که ناجی علی قربانی اختلافات داخلی فلسطینی ها شد.
یادش گرامی وجاویدان باد به امید روزی که دنیای بدون جنگ رابه کودکانمان نشان دهیم
مگه کشورهای مسلمان خیلی تحویلش گرفتند ؟
خوبه اون جایزه را هم فرانسه در پاس داشتن اون کاریکاتوریست قهرمان داده.
به نظر می رسد اهدا جایزه ناشران در پاریس یک کمی با موضوع خبر نقض غرض دارد
-شارلی ابدو بد است-
کارگردان یک فلم تخیلی با این که میدونه تخیلی بازم میسازه
بنده خدا . خدایش بزرگ است ،خدا رحمتش کنه
متاسفانه همیشه سیاست ابرقدرتهاست که تعیین تکلیف میکنه.
دنیای مجازی ایجاد شده رقابت اینگونه مجلات را سخت کرده است اخرین دست و پاهایشان را می زنند سوژه های معمولی برای مردم جذابیت ندارد برای پابرجاماندن دست به خودکشی زده اند
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی