گوناگون

یک روایت: نماز دکتر در خیابان و کلیسا!

پارسینه: در پنجمین سالگرد(23 دی 1386) رحلت استاد ممتاز رشته تاریخ اسلام و ادبیات فارسی دانشگاه تهران فقید سعید دکترسَید جعفرشهیدی ، به بیان دو خاطره زیبا از چگونگی اخلاص و ایمان ایشان، به روایت ِ نویسنده برجسته تاریخ ایران دکترابراهیم باستانی پاریزی، پرداخته می شود:


- خاطره جالبی که دارم این است که : یک روز غروب با هم به پیچ شمیران رسیدیم ،بخشی که بیشتر دکان چوب فروشی ها بود. در همان لحظات غروب، از مسجد فخرالدوله صدای اذان بلند شد و ندای "الله اکبر" برخاست. به محض اینکه کلمه "الله اکبر" در فضا پخش شد ،دیدم که آقای دکتر سید جعفر شهیدی- درحالی که دم مغازه یک چوب فروشی بودیم ،دستمالی را از جیب خود بیرون آورد و آن را روی زمین انداخت و در همان جا رو به قبله ایستاد و شروع کرد به نماز خواندن . این کار دکتر شهیدی برای من تعجب آور بود ،چون آنجا دقیقا وسط پیاده رو بود( البته به خاطر وسیع بودن پیاده رو ،مزاحم رفت و آمد نشده بود) لابد ایشان نمیخواست که فضیلت نماز اول وقت را از دست بد هد


من هم میدانستم که اول وقت خواندن نماز فضیلت دارد ،ولی در خیابان این کار را کردن ،برای من کمی عجیب بود. متعجب تر از من شخصی بود که دکتر شهیدی روبروی مغازه او داشت نماز میخواند. او همچنان مشغول بریدن چوبهای خودش بود و صدای خِرخِر بریده شدن چوبهایش میامد که یکدفعه متوجه شد یک نفر دم مغازه اش ایستاده است و نماز میخواند. او بیرون آمد تا ببیند چه خبر شده است؟ من گفتم که آقای دکتر دارند نماز میخوانند ،صاحب مغازه ،با تعجب گفت خدا قبول کند. بعد هم که نماز تمام شد ،دوباره به راه افتادیم و از آنجا رد شدیم.....

- یادم هست که ما در آسیسی-در ایتالیا- سمیناری داشتیم .سفیر واتیکان از ما دعوت کرده بود تا به آنجا برویم. کسانی که به آنجا رفتیم چند نفر بودیم : من بودم ،دکتر سید حسن نصر بود،مرحوم مهاجرانی واعظ بود ،مرحوم دکتر شهیدی بود. ایرج افشار بود و چند نفر دیگر که عکس آنرا در یکی از کتابهایم چاپ کرده ام. . . .
ما وقتی وارد کلیسا شدیم و کمی گردش کردیم ،می خواستند به ما نهار بدهند. پیش از اینکه ناهار بدهند ،دکتر شهیدی و دکتر نصر به محض اینکه فهمیدند که : الان ظهر شده است ،بلافاصله رفتند وضویشان را گرفتند و در همان کلیسا نمازشان را خواندن و بعد آمدند ناهار خوردند.


منبع: کتاب ( باستانی پاریزی و هزاران سال انسان ) به تلاش کریم فیضی - انتشارات اطلاعات - صفحه600


در این زمینه :

مباحثه جالب مجتهد پدر با فرزند طلبه درباره جبهه! +عکس

منبع: وبلاگ قائم مقام(+)

ارسال نظر

  • سلمان محمدی

    خدا بیامرزد شان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار