arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۰۳۸۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
گزارش انگلیسی: آمریکا مسئول شکنجه زندانیان عراقی است

جزئیات شکنجه های آمریکایی در عراق!

شکنجه با وسایل برقی، کشیدن ناخن، شلاق به نقاط حساس بدن و آویزان کردن متهم از سقف به شکل وارونه بسیار رایج بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه گاردین اعلام کرد پنتاگون در تامین بودجه و اداره بازداشتگاههای مخوف عراق که شکنجه سازماندهی شده در آنها رواج داشته، نقش مستقیم ایفا کرده است...

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد: طی تحقیقات این روزنامه و کانال "بی بی سی" عربی نتایج تحقیق و تفحص مشترک خود درباره ارتباط پنتاگون با مراکز شکنجه در عراق مشخص شد پنتاگون یکی از ژنرالهای بازنشسته خود که در جنگهای آمریکای مرکزی، در نیکاراگوئه و السالوادور، حضور موثری داشت، بدور از ‌سر و صدای رسانه ای به عراق فرستاده بود تا بر عملکرد این بازداشتگاه‌ها و مراکز شکنجه نظارت کند،که بدترین و سخت ترین شکنجه ها در همین بازداشتگاهها صورت گرفته است.

ژنرال "جیمز استیل" 58 ساله نظامی بازنشسته ای است که از سوی "دونالد رامسفلد" مامور تشکیل نهادی متمرکز برای سرکوب گروه‌های شورشی سنی مذهب در عراق شد.

کلنل "جیمز کافمن"(هم اکنون 59 سال)نیز  به عنوان مشاور ارشد وهمراه "جیمز استیل" در راه اندازی و اداره این بازداشتگاه‌ها در راستای اهداف سرکوب شورشیان انتخاب شد.

"جیمز کافمن" مشاور ارشد "جیمز استیل" از سالهای 2003 الی 2005 در عراق حضور داشت و تا سال 2006 به عراق رفت و آمد میکرد و به شکل مستقیم درباره هدایت پروژه بازداشتگاه‌های مخوف در خاک عراق به رامسفلد گزارش میداد.

ژنرال " منتظر سامرائی" یک نظامی عراق که یک سال در بازداشتگاه‌های امنیتی عراق با استیل و کافمن کار کرده است میگوید: آنها را همیشه با هم در بازداشتگاه می دیدیم،طی 40 الی 50 باری که آنها را دیدم همیشه کنار هم راه میرفتند و به آرامی با هم صحبت میکردند،آنها همه چیز را درباره واقعیت مخوف و خشن و رواج روزمره شکنجه در این بازداشتگاه میدانستند.

تیم‌های ویژه بازجویی و شکنجه

بنا به گزارش گاردین هر یک از بازداشتگاه‌ها، تیم بازجویان و شکنجه گران مخصوص خود را داشته است و هر تیم از یک فرمانده امنیتی و 8 بازجو تشکیل میشد.

این گزارش اضافه میکند: تیم‌های بازجویی از هرگونه ابزار و شیوه‌ شکنجه برای اعتراف متهم استفاده میکردند،شواهد نشان می‌دهد که شکنجه با وسایل برقی، کشیدن ناخن، شلاق به نقاط حساس بدن و آویزان کردن متهم از سقف به شکل وارونه بسیار رایج بوده است.

شواهدی وجود ندارد که استیل و کافمن خود هیچوقت متهمی را شکنجه کرده باشند،با این‌حال شواهد دیگر حاکی از آن است که این دو فرمانده گاه در روند بازجویی و شکنجه‌ متهم حضور داشتند و خود در صدور فرمان بازداشت هزاران متهم نقش مستقیم ایفا کردند.

ژنرال سامرائی در ادامه مدعی شد که در یک مورد پسر 14 ساله‌ای به یکی از قفسه‌های کتابخانه یکی از اتاق‌ها به شکلی که پاهایش تا بالای سر او قرار میگرفت، طناب پیچ شد.

این نظامی عراقی می‌گوید: تمام بدن این پسربچه بعد از چندساعت که در این وضع طناب پیچ بود و در اثر ضربات شلاق با کابل کبود بود.

برنامه ‌تلویزیونی اعتراف گیری

گاردین همچین گزارش داد که برخی از متهمان وادار به حضور در جلوی دوربین تلویزیون برای اعتراف و ابراز ندامت شده‌اند،این فیلمها در برنامه ‌ای با عنوان "تروریسم در چنگال عدالت" از شبکه ‌تلویزیونی پخش شده است.

حتی دوربینهایی که برای ضبط این برنامه‌ها استفاده شده است همه با بودجه نظامی دولت آمریکا خریداری شده اند.

پخش اولین قسمت از این برنامه با خشم افکار عمومی در عراق مواجه شد. ژنرال سامرائی میگوید:بعد از این واکنش، رامسفیلد در تماس تلفنی مستقیم خواهان آن شد که پخش این برنامه متوقف شود.

این فرمانده نظامی عراقی مدعی می‌شود که 20 دقیقه بعد از این تماس، وزارت کشور عراق نیز طی تماس تلفنی تاکید مجدد کرد که خواهان توقف پخش برنامه است.

نظرات بینندگان