bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۵۳۲۲۴
متهمان چه کسانی‌اند؟!

تحلیل‌های اصولگرایانه از "شکست"

شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری با واکنش های متفاوتی از سوی تحلیلگران و رسانه های این جریان صورت گرفته است. از خودخواهی‌ها تا تحریم‌ها دلایلی مختلفی است که فعالین این جریان برای این شکست سنگین عنوان کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۲
فرارو- شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری با واکنش های متفاوتی از سوی تحلیلگران و رسانه های این جریان صورت گرفته است. از خودخواهی‌ها تا تحریم‌ها دلایلی مختلفی است که فعالین این جریان برای این شکست سنگین عنوان کرده اند.

به گزارش فرارو، پس از اعلام پیروزی حسن روحانی نامزد انتخاباتی اصلاح طلبان و میانه‌روها در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، برخی ناظران شکست اصولگرایان را سنگین توصیف کردند و دلایل مختلفی را برای آن ذکر نمودند.

اما در خود جریان اصولگرا رویکردهای متفاوتی نسبت به این شکست وجود دارد با وجود این که حسن روحانی کاندیدای اصلاح طلبان و میانه رو ها بود اما برخی رسانه های اصولگرا پس از پیروزی روحانی او را اصلاح طلب ندانستند و پیشینه اصولگرای روحانی را یادآوری کردند.

دلیل خارجی تحلیلگر رسالت
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به تحلیل شکست اصولگرایان پرداخت. حامد حاجی حیدری تحلیلگر این روزنامه  در تحلیلی خود عنوان کرد که "نباید گمراه نتیجه انتخابات" شد. این تحلیلگر اصولگرا نوشت: «واقع آن است که عظمت فشار اقتصادي وارد بر اقشار متوسط و فرودست، پس از موج نخست تحريم‌ها، آن قدر عظيم بود که همين مقدار سي و پنج درصدي آراء که در سبد اصولگرايان ريخته شد، شاهکار بوده است.»

این تحلیلگر اصولگرا تشکیل شبکه اجتماعی در بدنه اصولگرایان را عامل کسب سی پنج درصد آرا دانست و از کاندیداهای اصولگرا خواست که این شبکه‌های اجتماعی را پیش از پراکنده شدن ساماندهی کنند.

دلایل چهارگانه سایت توکلی
اما سایت الف دلایل مهمی را برای شکست اصولگرایان عنوان کرد. سایت احمد توکلی به چهار دلیل عمده اشاره کرده است که عبارتند از:  1- شفايت و صداقت؛ الف در این باره نوشت "اين انتخابات نشان داد كه فعالیت اجتماعی، كار سازماني نيست. مردم كارمندان يك جريان سياسي نيستند كه با بخشنامه آنها رفتار كنند. نسخه پيچ هاي سياسي امروز بايد درك كنند كه راي مردم به شفافيت است نه مهندسي كردن و صحنه چيدن و آرايش دادن."

2- تفرقه اصولگرايان و فهم ناردست از وحدت؛
این رسانه اصولگرا در توضیح این دلیل نوشت: «تفرقه اصولگرايان يكي ديگر از عوامل مهم شكست در اين انتخابات بود. اما به اين فهم، وحدت اصولگرائي تنها يكي شدن نيست. براي شب انتخابات هم نيست. اينطور نيست كه هركس اسم خود را اصولگرا گذاشت بايد زير چتروحدت بيايد. وحدت اين است كه يكي بودن جريان خالص اصولگرائي در معرض انتخاب مردم قرار گيرد. جريان اصولگرائي، هم بايد به وحدت فكر كند و هم مرزبندي روشن با جريان هاي ظاهري اصولگرا. وحدت با اصولگرايان تقلبي نه تنها اعتباري ايجاد نمي كند بلكه منجر به بي اعتمادي نيز مي شود.»

3- مماشات با احمدي نژاد؛
سایت احمد توکلی در توضیح "مماشت با احمدی نژاد" تاکید کرد: «اصولگراها چوب مماشات با احمدي نژاد را خوردند. كساني در اين دوره از انتخابات حضور داشتند كه طي 8 سال حكومت اين دولت كمترين انتقادي نداشتند. به دهها مصلحت خود ساخته سكوت كردند. طبيعي است كه مردم باور نكنند كه نقد هاي شب انتخابات از روي صداقت باشد.»

4- بدرفتاری با اصلاح طلبان؛ این یکی از جالبترین دلایلی است که الف به آن اشاره کرده است. این سایت نوشت: «غرض از جريان اصلاحات فقط اصلاح طلبان نيست؛ منظور جريان اعتراض است. بد سليقگي در برخورد با جريان معترض و امنيتي كردن فضاي رسانه ي و محدود كردن تشكل هاي دانشجويي و اساتيد دانشگاه ها و بستن رسانه هاي مخالف و شرط گذاشتن براي توبه كنندگان فتنه و غيره و غيره و سكوت قاطبه اصولگرائي باعث شد مردم به گزينه ديگري فكر كنند. بسياري در كوچه و بازار سوالشان اين بود؛ واقعا براي اعتراض كردن آنهم در چارچوب قانون چه بايد كرد؟ چه كسي در حاكميت حرف ما را مي زند؟ كدام رسانه اجازه دارد از زبان ما بنويسد؟ كدام خبرگزاري و سايت خبري حلقه ارتباط ما با حاكميت است؟»

انتقاد از تبدیل انتخابات به رفراندوم هسته ای
حسین قربانزاده  روزنامه نگار حامی محمد باقر قالیباف از منظری دیگر به موضوع نگاه کرده است. قربانزاده ضمن اینکه رای قالیباف را "حلال ترین رای" دانسته است، به سعید جلیلی  و رویکرد انتخاباتی او انتقاد کرد.

این تحلیلگر سیاسی تبدیل انتخابات به رفراندوم هسته ای را در شکست اصولگرایان بی تاثیر ندانسته است. وی خطاب به سعید جلیلی  نوشت: «آقای جلیلی شما به قول خودتان و حامیان دوآتشه‌تان به تکلیف‌تان عمل کردید؟ فقط پرسش ما از شما این است که واقعا به تکلیف‌تان عمل کردید که انتخابات ریاست قوه اجرایی را به یک رفراندوم هسته‌ای تبدیل کردید؟ به تکلیف‌تان عمل کردید که باعث شدید از این پس برداشت همنشین خارجی شما این بشود که ایده مقاومت و کوتاه نیامدن از حق هسته‌ای فقط از سوی چهار‌میلیون و اندی ایرانی حمایت می‌شود؟»
   
قربانزاده در ادامه تاکید کرد: «برادر گرامی! گفته بودی که پشت خیمه‌های دشمن هستیم و نباید از این ده ضربه شمشیر عقب بکشیم. اما نگفته بودی که مصداق قرآن سر نیزه در این شباهت سازی چیست؟ حداقل شش سال است که رهبری عناوین سالها را به اولویت اقتصاد و اداره معیشت مردم اختصاص داده اند و فرموده اند که مبارزه با آمریکا یعنی کار کار و کار! بله برادر، قرآن سر نیزه در پشت خیمه‌های دشمن آن بود که فراموش کنیم باید با کارآمدی و همت جهادی سرافکندگی درونی را به سربلندی تبدیل کنیم تا عزت مدارانه مقابل دشمن بایستیم و باید از مدیر ولایی، جهادی با کارنامه و تجربه موفق مدیریتی و کارآمد حمایت کنیم تا بتوانیم آن ده ضربه شمشیر آخر را به هدف بزنیم.»

بنا به نوشته این روزنامه نگار حامی قالیباف سعید جلیلی با تبدیل انتخابات ایران به رفراندوم هسته ای به حسن روحانی "پاس گل" داد. قربانزاده خطاب به جلیلی نوشت: «برادر عزیز! باید بدانیم که تکلیف همیشه به فعل نیست که برخی اوقات به ترک فعل است.»

تبریک شکست به گروه پایداری!
حسین قدیانی روزنامه نگار تندرو اصولگرا که یادداشت نویس وطن امروز است در اولین ساعات روز شنبه و پیش از اعلام نتایج اولیه انتخابات طی یادداشتی در وبلاگ خود حمله شدیدی به جریان "پایداری" کرد.

قدیانی در این یادداشت به گروه پایداری به خاطر پیروزی روحانی تبریک گفت و نوشت: «حقا که بخش عمده گرفتاری های ما از آن روزهای قبل از ۳ ی تیر ۸۴ شروع شد که رای و نظر علامه مصباح، برای بعضی دوستان مومن و حزب اللهی، بزرگ تر و مهم تر از انقلاب اسلامی و ۳۰۰ هزار خون شهید شد… کاش کسانی که معتقد بودند؛ «اصلاح طلبان در صحنه نیستند و خطری ندارند» و متاثر از همین تحلیل کاملا درست و سنجیده (!!) به بلای تفرقه در جریان اصول گرایی دامن زدند، اینک پاسخگوی سیاست ورزی خود باشند.»

قدیانی در ادامه روش پایداری را «تکلیف و وظیفه» ندانست بلکه «تفرقه و منیت» دانست. قدیانی تاکید کرد: «بگذریم که محاسبه نتیجه و تدبر در فرجام کار، اساسا بخشی از تکلیف است. راستی! کسانی که می گفتند؛ «انتخابات، دوگانه سازش-مقاومت است و جلیلی تنها نماد مقاوت و انقلاب و ایستادگی و کربلا و مد نظر بزرگان و…»، چه جوابی برای طعنه این روزهای لوامین دارند؟»

شکست اصولگرایان واجب بود!
سایت محسن رضایی نیز  روز گذشته تحلیلی از شکست اصولگرایان ارائه کرد. محسن رضایی که خود نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود در ماراتن انتخابات رای چهارم را به دست آورد و پس از قالیباف و جلیلی قرار گرفت.

سایت تابناک که در زمره رسانه های اصولگرا قرار دارد در یادداشت تحلیلی خود شکست اصولگرایان را "واجب تر از نان شب" دانست و نوشت: «جریان اصولگرایی باید این نکته را درک کند که نمی‌تواند ناکارآمد بود و انتظار داشته باشد، مردم باز هم فوج فوج به سمت آنان حرکت کنند. جریان اصولگرایی باید درک کند که باید مسئولیت پذیر باشد و پاسخگو. نمی‌تواند تمام قد به حمایت از یک کاندیدای ریاست جمهوری برخاسته و در نیمه کار از او اعلام برائت کرد.»

نویسنده تحلیل تابناک تاکید کرد: «جریان اصولگرایی باید درک کند که فقط در مونولوگ است که می‌تواند فرمایش‌های خود را برای مردم بخواند و دیکته کند و در یک دیالوگ و گفت‌وگوی دو نفره همیشه کم می‌آورد و قافیه بازی را می‌بازد و مردم هم خوب می‌بینند که عیار هر کس به چه میزان است!»

تابناک تصریح کرد: «مردم ایران به جریان اصولگرایی نه گفتند، چرا که از روند اداره کشور ناراحت بوده و از آن نحوه اداره کشور آسیب‌ها دیده بودند. مردم به جریان اصولگرایی نه گفتند، نه به آنان بفهمانند اصلح بودن یک کاندیدا را مردمند که تعیین می‌کنند و این مردم از یک رئیس جمهور اداره کشور را می‌خواهند؛ اداره‌ای خوب که تأثیر آن را در زندگی‌شان ببینند و لمس کنند.»

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
"نه" مردم به ساندیس خورها
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
بالاترین علت شکست اصولگراها عدم رعایت قواعد بازی بود چرا که تا قدرت را در دست گرفتن حریفشان را خرد کردند تا دیگر نای بلند شدن نداشته باشد ولی جاهل به این موضوع بودن که تفکر مردنی نیست و اصلاحات یک تفکر با سابقه و داشتن 20میلیون رای
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
ایران دست ایرانیان افتاد. ایرانیان پیروزیتان مبارک. خداوندا هزاران بار سپاس
کاریر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
قابل توجه رسایی و کوچک زاده و حسینیان وشریعتمداری و....که چه حرفهایی در مورد خاتمی و هاشمی و ....ازطرف مردم می زدند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
خوب روتون كم شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اصلاح طلبها از این ادبیات استفاده نمی کند دوست عزیزم
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اینه که اونا تو 8 سال برنامه ریزی و نقشه کشی برای مبارزه با خاتمی و کسب محدد قدرت تند رو هارو تو صف اول قرار دادن.همین.
واقع بين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
برخي وقتي در انتخاباتي شكست ميخورند فتنه ايجاد ميكنند وبرخي ديگر بعدازشكست تحلييل مي كنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
يمير بابا سوختي بگو سوختم يادت نره واقع بين باش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
برخی هم به دنبال این هستند که کجا خودجوش تظاهرات کنند تا با ساندیس پذیرایی شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
به نظر من باز هم طبق معمول نظر دکتر توکلی بسیار کامل و بدون غرض بود . نظر محسن رضایی هم همینطور منطقی ولی متاسفانه کسی جدی نمیگیره. بزرگترین خیانت رو جلیلی انجام داد که ضربه محکمی به ایستادگی در پرونده هسته ای بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
شکست اصولگرایان واجب بود نه "وجب" بود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
شكست اصول گرايان و پايان 8 سال سختي و بدبختي مبارك
فوق لیسانس بیکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
دقیق ترین تحلیل رو سایت تابناک ارائه کردند و جا دارد از همین جا ارادت خود را به عنوان یک اصلاح طلب واقعی به سایت تابناک به عرض برسانم. و به خاطر برخورد رسانه ای بدون ریا و با صداقتشان با مردم صمیمانه از دست اندرکاران سایت تشکر کنم. درود فراوان بر محسن رضایی و سایت وزین تابناک.
هادى
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
كى گفته سايت تابناك اصول گراست؟ تابناك طرفدار پر و پا قرص رضاييه،نكنه رضايى اصول گرا شده و شما مطلع شديد؟
صداقت
UNITED KINGDOM
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
تعریفت از اصولگرایی چیه؟؟؟
خوب معلومه که رضایی اصولگراست، نکنه خیالبرت داشته که اصلاح طلبه یا مستقله...
یا حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
اصولگرایان معتدل که اکثریت قاطع را در جناح خود دارند در یک دهه گذشته مرعوب اقلیت تندرو و تمامیت خواه شدند و یا نتوانستند یا نخواستند که بر سیطره این اقلیت بر جریان اصولگرایی پایان دهند که تولد جریان پایداری و انحرافی از اولاد این موماشات بود که تیشه به ریشه اصولگرایی زدند.
اما با این شکست همه گردوخاکها خوابید و از الان باید به فکر تطهیر اصولگرایان از جناح پایداری و انحرافی بود.
الهه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
چراغ قرمز مردم ایران به اصولگرایان اعطا شد
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
همیشه تندروهای دو طرف دردسر سازند
و این دو گروه همیشه کارت قرمز می گیرندو نه اصلاح طلب یا اصو گرا به تنهایی
واینکه مردم ما کلا به تغییرات روی خوش نشان می دهند
چه از هاشمی به خاتمی
چه از خاتمی به احمدی نژاد
وچه از احمدی نژاد به روحانی
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
جریان اصولگرایی هیچوقت قادر به جذب اراء مردم نیست و نخواهد بود به دامن ملت برگردید
ندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
عدم وحدت این بلا رو کشور اورد و چهارسال باید با خواری و نوکری امریکا کشور رو اداره کنیم و به این نوکری ببالیم
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
تحلیل من بعنوان یک شهروند عادی از "شکست اصولگرایان" :

" مردم 8 سال از دست اصولگرایان خون گریه کردند و دیگه اصولگرایان رو قبول ندارند". دوره شعار و رفتارهای ضد قانون و کوچه بازاری و حرف های عوامگرایانه تمام شده. مردم رفاه و عزت میخوان هم در داخل ایران هم در خارج ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
صحبتهای بجایی است، به شرطی که قبول کنند و عبرت بگیرند، نه توجیح کنند و جبهه بگیرند...انشاالله
مجله فرارو