باغ گیاه شناسی ملی ایران جاذبه ی گردشگری در تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز پیش از اپراتور همراه اول پیامکی رسید که دعوت می کرد به بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران و من طبق عادت که پیامک های تبلیغی را فی الفور پاک می کنم پاکش کردم. اما امروز اسمش را به طور مبهم به خاطر آوردم و علاقه ام به گل و گیاه باعث شد دربدر دنبال نشانی و آدرسش بگردم تا اینکه فهمیدم این باغ زیر نظر موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور است و دلیل اینکه چرا تا به حال اسمش را هم نشنیده بودم شاید این باشد که بازدید از باغ گیاه شناسی ملی ایران برای عموم مردم پس از 42 سال آزاد اعلام شده است.

گشتن در یک باغ 145 هکتاری و بازدید از یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان و دیدن انواع گیاهان گرمسیر و سردسیر و مناطق خشک و مرطوب  در یک جای واحد از آن گشت‌های زیبا و دوست‌داشتنی است.

اصلا می‌دانستید که همین کنار گوشمان و در حاشیه اتوبان تهران-کرج از سال 47 تا حالا یک باغ گیاه‌شناسی ملی قرار دارد که جزوِ 20 ردیف اول گیاه شناسی بزرگ و کامل جهان است؟ در این باغ انواع گیاهان گرمسیری، سردسیری و نیمه گرم سیری وجود دارد و با خرید و مبادله گونه‌های گیاهی با کشورهای مختلف، انواع غنی و کاملی از گیاهان مناطق مختلف را دارد.

نکته جالب توجهی که بازدید از این باغ برای مردم عادی را جذاب می‌کند بازسازی مناطقی چون چین، ژاپن، رشته کوه های البرز، زاگرس و... هم راه با گیاهان اصلی آن است. به همین دلیل در قسمت‌های مختلف باغ که قدم می‌زنید هر گوشه‌اش شما را به جایی و اقلیمی و گونه گیاهی خاصی می‌برد که در دو دسته نباتات خشک و گیاهان زنده طبقه‌بندی شده‌اند.  

در قسمت موزه نباتات انواع خشک شده پروانه‌ها، سوسک‌های چوپ خوار و... وجود دارد. بذرِ انواع گیاهان و یک سری مار در الکل نیز در این قسمت وجود دارد.

 در قسمتِ مجموعه گیاهانِ زنده یک اتاق بسیار بزرگی که سقف آن بسته است وجود دارد و در آن انواعِ کاکتوس ها زندگی می‌کنند. مثلاً کاکتوس پرشکیا که فقط در ایران یافت می‌شود یا گیاه ناندینا که قرمز رنگ است و از کشورِ انگلیس خریده شده است، یا گیاهِ سبزِ زرد که در صنعتِ شامپو یا در بیمارستان ها برای سوختگی‌های شدید استفاده می شود. بخش دیگر آن تداعی‌گر جنگل‌های شمال است و قسمت دیگری با برکه‌ای زیبا و زنبق‌ و نیلوفرهای آبی خودنمایی می‌کند.

در یکی دو ساعت کوتاه گشتی در میان گونه‌های گیاهی نادر ایران و سایر جاهای دنیا بزنید

این هایی که نقل کردم را الان و طی جستجوهایی که کردم یافتم والا من هنوز خودم نرفتم و از نزدیک ندیدم اما برای شما که ساکن تهران نیستید این خبر خوش را بدهم که سایت باغ گیاه شناسی ملی ایران ضمن عرض خیر مقدم  به میهمانان و مسافران نوروزی، بخشی را در سایتش راه اندازی کرده به اسم تور مجازی در این آدرس:

http://www.rifr-ac.ir/FA/userfiles/file/garden/flash/Tour_Bagh.html

توصیه می کنم حتا اگر نمی توانید حضوری این باغ را ببینید به طور مجازی سفری به آن بکنید که من با دیدنش بشدت مجذوبش شدم و هزاران آفرین گفتم به این همه زیبایی و طراوت و هنر و عشقی که صرف ساخت این باغ شده است.
آخرین خبر! ایرانی ها با عضویت توی نت برگ کلی سود خواهند کرد!

نظرات 4 + ارسال نظر
صبا قلم یکشنبه 9 فروردین 1394 ساعت 14:02

با سلام وتبریک مجدد نوروز
جالبه بعد از چهل ودوسال؟؟؟
چه جوانهایی که میتوانستند بهره ببرند!
بازهم خداراشکر برای حال
ممنون ازتون برا معرفی
موید باشید

سلام
بله باز جای شکرش باقیه که چنین تصمیمی گرفتند و حالا میشه عموم هم از این باغ دیدن کنند. ممنونم

بزرگ جمعه 7 فروردین 1394 ساعت 06:40

سلام
باغ گیاهشناسی از سال 1366 پاتوق ما برو بچه های ابوریحان(دانشکده کشاورزی) بود و هزاران خاطره تلخ و شیرین از آنجا داریم

سلام
حالا چند هفته ای است که خبر هایی از عقد قرار داد با بخش خصوصی برای اجاره باغ گیاهشناسی ملی شنیده می شود که با موجی از اعتراض کارشناسان و فعالان محیط زیست رو برو شده چرا که به اعتقاد انها تجربه نشان داده اینگونه اجاره دادن ها هرگز با اهداف اصلی این مراکز که همانا آموزش و پژوهش است همخوانی ندارد و حتی گفته می شود بخش خصوصی در قبل قرار دادی که برای تأمین بخشی از هزینه های پارک بسته کارکرد های تفریحی و حتی برگزاری جشن هایی مانند جشن عروسی در این مجموعه را مد نظر دارد.

اما عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع با بیان اینکه کمبود اعتبار و بودجه برای این پارک بسیار نگران کننده است به خبرنگار مهر می گوید: این وضعیت سال گذشته به جایی رسید که مسئولان ناچار شدند که حدود 120 باغبان این مرکز را به دلیل کمبود اعتبار اخراج کنند و بسیاری از بخش های ارزشمند این باغ در آستانه نابودی قرار گرفت.

مریم پنج‌شنبه 6 فروردین 1394 ساعت 22:31

سلام
در باره ی نت برگ اطلاعات کامل دارم چون چند ماه پیش محسن به سرش زد کار نت برگ رو تو اراک انجام بده حتی سایت هم خرید و اسم هم انتخاب کرد با چند تا کافی شاپ و هتل و استخر و ...هم صحبت کرد اما خیلی استقبال نکردند . محسن می گه اراک اولا پتانسیل نت برگ رو نداره بعد این کار نیاز به تبلیغات گسترده ، همین طور منابع مالی داره ( و همینطور پارتی و ساخت و پاخت با بعضیها ! )
ممنون برای معرفی سایت مجازی . من دو بار امتحان کردم اما باز نشد باید یک دفعه ی دیگه که سرعت نت بیشتر باشه امتحان کنم .
مطمئنم شما دیر یا زود به باغ گیاه شناسی ملی ایران سر می زنید و برامون عکس هم می گیرید
ببم جان چه معنی داره که پیامکهاتونو فرت و فرت حذف می کنید ؟

سلام
بالاخره موفق به باز کردن معرفی سایت مجازی شدید؟
حالم این مدت اینقدر خراب بود که هنوز از جام تکون نخوردم

ناهید پنج‌شنبه 6 فروردین 1394 ساعت 20:18

سلام داداش عزیز
فعلا ط ن ب بهاری رو هم دشت کنیم از این باغ زیبا
حتما سفر مجازی خواهم داشت و اگه یه روز فرصتی بشه حتما میرم ان شاالله ، باید خیلی جای دیدنی باشه
داداش عزیز ممنون که در موردش نوشتین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد