متحیر از حیات و متلاشی از انسان

 بسم الله الرحمن الرحیم

همیشه دو چیز مایه ی حیرت من می شود و دیدنش مرا از خود بیخود می کند.


- حیات

با دیدن ریزترین موجودات عالم از سیتوپلاسمها گرفته تا جلبکها و از تک یاخته های میکروسکوپی تا ریزترین موجود زنده ی کشف شده که چهار میلیون از آنها بر روی نوک یک سوزن جا می شوند، به همراه بزرگترین موجودات زنده ی دریایی و زمینی، مرا آنچنان دچار وجد و شگفتی می کنند که گوییا بتازگی و از جایی فراسوی زمین وارد این کره ی خاکی شده ام. بله همه ی ابعاد حیات و تمام نشانه های آن، آنچنان برایم تازگی دارند که موجبات تحیر و تعجب و شگفتی زاید الوصفم را فراهم می آورند.

- انسان

انسان که خود یکی از میلیاردها موجود زنده بر روی زمین است خود به تنهایی مرا دچار شگفتی و البته تشویش می کند! این موجود زنده، با تمام تنوع و تکثری که دارد از حیث تفاوت ها و شباهت ها، در رنگ پوست و خلق و خو - آداب و رسوم - رفتار و کنش – شخصیت – اعتقادات و عواطف و خلاصه همه ی وجوه انسانی اش، مرا آنچنان دچار استیصال از عدم شناخت به خاطر تکثر بسیار فوق العاده اش می کند که قابل وصف نیست. باور کنید که وجود دنیای بسیار بزرگی از میلیاردها پیچیدگی در درون همین یک نمونه از حیات، مغزم را از تعجب، تا حد متلاشی شدن پیش میبرد.

همچنین از من بخوانید ما و اساطیری زنده در درون ما


نظرات 6 + ارسال نظر
بزرگ سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 07:50

سلام
چندین سال پیش مطلبی در وبلاگم گذاشتم در باره آب و واکنش آن به اندیشه و افکار آدمی: http://ahletamiz.blogfa.com/8504.aspx?p=7
وقتی آب تا این حد میتواند شگفت انگیز باشد دیگر آدمی جای خود دارد

سلام
درباره ی آب و اثرات کلمات بر روی کریستالهای اون قبلا یک چیزهایی خونده بودم ولی خوشحالم که از اهل تمیز لینکی گذاشتید که بشه یک سری بهش زد و مطالب دیگه ای ازش رو هم خوند. ممنونم

شرف الدین یکشنبه 26 بهمن 1393 ساعت 20:26 http://aldin2.blogfa.com

تعجبتون کاملا به جاست! واقعا هم هر دو تعجب برانگیزند!

سلام
من گاهی فکر می کنم به خاطر شدت علاقه و حیرتم از این دو موضوع، آدمی عجیب و غریب هستم

رویا یکشنبه 26 بهمن 1393 ساعت 12:09 http://delneveshtehayeman4u.blogfa.com/

سلام . روز دل انگیز!
منو مستندهای حیات وحش به وجد میاره و تنوع در چهره ی آدما .. وقتی یه جای شلوغ نشستم و شاهد عبور مردمم..

سلام
در دو جمله چقدر گویا توصیف کردید حالات خودتون رو نسبت به همین مقوله!
ببخشید که جواب به تاخیر افتاد و هنوز نرسیدم بهتون سر بزنم

صبا قلم شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 19:57

با سلام
آفرینش انسان با احسن الخالقین که
حتی دو قلوهای همگن هم متفاوتند
دوره نوجوانی وجوانی ، بااساطیر مذهبی و
مبارزین با ظلم طی شد
وقصه ی ظهر عاشورا و فداکاری حضرت ابوالفضل ع
ومیرزا کوچک وخیابانی وچه گوارا وسارتر ودوبووار ووو
وبیشتر شاهنامه را در دست بزرگان خانه و قصه ی
لیلی ومجنون وشیرین وفرهاد برای پایداری در عشقشون
وقصه ی زیبای نوشداروی سهراب ...
واثر گذر عمر، علاقه به اساطیر وگلستان و مولانا ووو

سلام
کامنت مربوط به پست همساده ها اینجا ثبت شده و از اینکه نظرتون رو در اون مورد نوشتید ممنونم

ناهید شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 19:21

سلام داداش عزیز
امروز داشتم یه سخنرانی از بزرگی، گوش می دادم که می گفت :انسان تنها موجودی است که حتی نزدیکانش که با او سالها زندگی می کنند ، نمی توانند پی به راز درونش ببرند
مادرم عاشق فیلمهای مستند است ،این روزها به خاطر استراحت ، بیشتر وقتها فیلمهای مستند می بیند و هر وقت او را می بینیم ، قیافه ی حیرت زده ای دارد
دیشب برام از انفجارات خورشیدی و خاموش شدن ستارگان می گفت و مدام از خدا یاد می کرد !
با اجازه از داداش عزیز :
مریم جان بابت ط ن ب یه عالمه ممنونم
راستی من این داشته هارو باید چیکار کنم ؟
آخر اونارو می بخشم به موزه ی جواهرات سلطنتی
تازه اون عکس رو منم دارم ، معلومه که تو درس تقارن رو بهتر از من می دونی

سلام خواهر گلم
چند روز حس و حال نوشتن و جواب دادن به کامنتها نداشتم. ببخشید که جواب به تاخیر افتاد
طوری شرح دادید که حالا میتونم چهره ی مادرتون رو حین دیدن فیلمهای مستند تجسم کنم
ط ن ب مبارکتون باشه و یکبار باید بیاییم و تمام خزائنی رو که به مرور از اینجا و اونجا جمع کردید به سرقت ببریم تا دوباره خزانه درست کنیم

مریم شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 18:24

سلام
بله هر دو موردی که نوشتید واقعا شگفت انگیزند .
سال 87 در یکی از وبلاگهام این عکس رو گذاشتم
http://mafshinm.persiangig.com/aloe_polyphylla2.JPG
با این توضیح :
و خداوند هم در طبیعت به کار هندسه مشغول است.
گیاه آلوئه پلی فیلا - Aloe Polyphylla - یکی از گیاهان سبزی است که به صورت مارپیچ رشد می‌کند و در حد نهایت رشد خود، تقارن زیبایی را پدید می‌آورد .

ط.ن. ب رو تقدیم می کنم به نی جان عزیز برای اینکه کلکسیون جواهراتش تکمیل بشه .
پست همسایه هاتون رو خوندم ولی هر چی فکر کردم شخصیتی که از اون متاثر شده باشم یادم نیامد .
ببخشید

سلام
از بابت لینک عکس خیلی ممنونم. واقعا که از دیدنش حیرت کردم
ط ن ب مبارکشون باشه
خب وقتی حرفی نیست، کامنت اجباری هم که نمیشه و نباید گذاشت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد