معنای عشق در مناظره خسرو با فرهاد!

بسم الله الرحمن الرحیم

توی تهران چند تا بازار گل هست که نزدیکترینش زیاد به ما نزدیک نیست. اما من هر وقت فرصت کنم سری بهش میزنم به خصوص صبح خیلی زود ساعت شش یا هفت و تا برگردم ساعت نه یا ده صبح میشه. 

گلفروشی بازار گل 

گلفروشی بازار گل 

گلفروشی بازار گل

عکسها رو قبل از عید امسال گرفتم

اما نزدیکیه این بازار گل، یک دادگاه خانواده هم قرار داره! من یکبار رفتم از نزدیک ببینم چه خبره! خیلی شلوغ بود. ظاهرا دعوای زوجین و درخواست طلاق بر سر هیچ و پوچ، خیلی زیاد شده پس بیخود نیست که نوی طلاق رتبه ی چهارم جهانی رو بدست آوردیم. تنها یک نگاه ساده به رفتار و عملکرد جوانهای امروز میشه علتش رو فهمید. جوانهایی که هر روز عاشق می شند و یک عشق تازه پیدا می کنند! به نظرم مشکلات اقتصادی هست خیلی هم زیاده، اما همه ی علت طلاق ها، مشکلات و مسائل اقتصادی نیست. به نظرم گم شدن معنای عشق، علت اصلی طلاقهایی باشه که اینروزها شاهدش هستیم. چند شب قبل مناظره ی خسرو پرویز با فرهاد رو توی کتاب منتخب ادبیات ایران خوندم و همون موقع فکر می کردم که عشق شیرین و فرهاد اگر عشقه پس آنچه ما و بدتر از ما، جوانان امروز عشق می نامند، چی می تونه باشه؟ جز هوس و ارضاء غریزه! الان گشتم و شعر رو اینجا پیداش کردم و از زحمت تایپش خلاص شدم، من که با خوندن این شعر از نظامی گنجوی به وجد اومدم و گریه کردم. ببینید شما با خوندنش چه حالی پیدا می کنید؟

... بگفت آنجا به صنعت در چه کوشند

بگفت انده خرند و جان فروشند

بگفتا جان فروشی در ادب نیست

بگفت از عشقبازان این عجب نیست

بگفت از دل شدی عاشق بدینسان؟

بگفت از دل تو می‌گوئی من از جان

بگفتا عشق شیرین بر تو چونست

بگفت از جان شیرینم فزونست

بگفتا هر شبش بینی چو مهتاب

بگفت آری چو خواب آید کجا خواب

بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک

بگفت آنگه که باشم خفته در خاک

بگفتا گر خرامی در سرایش

بگفت اندازم این سر زیر پایش

بگفتا گر کند چشم تو را ریش

بگفت این چشم دیگر دارمش پیش

بگفتا گر کسیش آرد فرا چنگ

بگفت آهن خورد ور خود بود سنگ

 

بگفتا گر نیابی سوی او راه

بگفت از دور شاید دید در ماه

بگفتا دوری از مه نیست در خور

بگفت آشفته از مه دور بهتر

بگفتا گر بخواهد هر چه داری

بگفت این از خدا خواهم به زاری

بگفتا گر به سر یابیش خوشنود

بگفت از گردن این وام افکنم زود

بگفتا دوستیش از طبع بگذار

بگفت از دوستان ناید چنین کار

بگفت آسوده شو که این کار خامست

بگفت آسودگی بر من حرام است

بگفتا رو صبوری کن درین درد

بگفت از جان صبوری چون توان کرد

بگفت از صبر کردن کس خجل نیست

بگفت این دل تواند کرد دل نیست

بگفت از عشق کارت سخت زار است

بگفت از عاشقی خوشتر چکار است

بگفتا جان مده بس دل که با اوست

بگفتا دشمنند این هر دو بی دوست

بگفتا در غمش می‌ترسی از کس

بگفت از محنت هجران او بس

بگفتا هیچ هم خوابیت باید

بگفت ار من نباشم نیز شاید

بگفتا چونی از عشق جمالش

بگفت آن کس نداند جز خیالش

بگفت از دل جدا کن عشق شیرین

بگفتا چون زیم بی‌جان شیرین

بگفت او آن من شد زو مکن یاد

بگفت این کی کند بیچاره فرهاد

بگفت ار من کنم در وی نگاهی

بگفت آفاق را سوزم به آهی

چو عاجز گشت خسرو در جوابش

نیامد بیش پرسیدن صوابش

به یاران گفت کز خاکی و آبی

ندیدم کس بدین حاضر جوابی  ...

نظرات 51 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 22:20

شنیدیم که تهران طوفان شده و آسمون سرخ شده ؟ خوبید ؟

سلام
بله خیلی عجیب بود و الان داشتم راجع به همین مطلب می نوشتم و منتشر کردم!

بانویسیب دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 16:54

سلام عمو مصطفی عزیز
ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز و خدمتتون تبریک میگم هرچند هیچ زبان و بیانی نمیتواند عمق ایثار شما جانبازان عزیز رو به تصویر بکشه براتون سالهای سال عمر با عزت ارزو میکنم و همچمان سربلند

سلام بانوی سیب عزیز
اعیاد شعبانیه برشما مبارک و خدا سایه ی پدر عزیز جانباز و بزرگوار شما رو بر سرتون نگهداره و سالهای سال وجود پرقیمت ایشان همچنان در خانواده ی شما محفوط بمونه ان شاءالله
خیلی ممنونم از شما

علایی دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 14:20

سلام
این روزهای فرخنده و این اعیاد به شما و خانواده محترم مبارک باد.

سلام یر علایی عزیز
برشما هم مبارک و روزگارتون پر از برکات الاهی

مریم دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 11:17

سلام سلام صد تا سلام
اعیاد شعبانیه و روز جانباز مبارک
چند سال پیش به مناسبت روز جانباز یک متنی رو از تو سایت حوزه برداشتم و تو وبلاگم نوشتم متن قشنگی بود به خصوص قسمت آخرش :
(....... هر شهید جانبازی است که تمام وجود خویش و تمامت هستی اش را تقدیم داشته است. از سوی دیگر، هر جانباز، شهید زنده ای است که در میان ماست و در حسرت وصال، بسر می برد و در اشتیاق پرواز به ملکوت و اتصال به حق می سوزد.)
شما رو که می بینم دقیقا یاد این متن می افتم چون می بینم با چه حسرتی از شهدا یاد می کنید و مدام افسوس می خورید که از اونا جا موندید !
اما بر عکس شما ، من واقعا و از ته دل خوشحالم که شما جانبازها از قافله ی شهدا جا موندید !
دوست ندارم کلیشه ای حرف بزنم و دلم نمی خواد اغراق کنم اما به نظر من ، دنیا با وجود شما خیلی زیباتر و بامعناتر شده (عصبانی نشید ، منظورم از "شما" همه ی جانبازانه ! ) آخیش خیالم راحت شد دیگه هر چی دلم می خواد می تونم ازتون تعریف کنم و شما نمی تونید غر بزنید
چقدر خوبه که من و دوستان شانس آوردیم و تو این دنیای درندشت با شما آشنا شدیم .
یک جایی خوندم :
"همه جا مى‏تواند کلاس درس باشد و همه آدمیان براى یکدیگر، معلم."
با این حساب من از زمان تولد تا الان معلمهای زیادی داشتم و در بین این معلمها شما یکی از بهترین و تاثیرگذارترین معلمهای من بودید
( آقای ستاریان مجددا یادآوری می کنم که منظور از شما همه جانبازانه !!!)
مجددا و سجددا روز جانباز رو بهتون تبریک می گم خدا کنه همیشه تنتون سالم و دلتون خوش باشه .

سلام و هزارن سلام و تحیت برشما
منم اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین و حضرت علی اکبر و امام سجاد صلوات الله و سلامه علیهما رو به شما خانواده ی عزیزشما تبریک عرض می کنم
حقیقتش وقتی پیام شما رو توی گوشی خوندم، از عمق جان سوختم و از خدا خواستم منو ببخشه که من جامانده ی بی لیاقتی بیش نیستم و البته به شما عوض خیر عنایت کنه، وجود شماست که پاک و لطیفه و نسبت به من ِ روسیاه این همه حسن ظن دارید! والا من خودم رو لایق جانباز نامیدن نمی دونم اونم وقتی که علمدار کربلا ابوالفضل العباس مظهر جانبازی محسوب میشه و اون همه از جان گذشتگی و ایثار و بزرگواری از خود نشون داد!
خب ما همه از هم می آموزیم و روند زندگی وبلاگی من با آشنایی با شما و دوستان شما به کلی عوض شد و از این بابت من خودم رو مدیون شما میدونم
خیلی از شما ممنونم و منم دوباره این اعیاد رو به شما تبریک می گم

ناهید دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 11:01

سلام داداش خوبم
روز ولادت حضرت ابوالفضل العباس بر شما مبارک و همچنین روز جانباز رو بهتون تبریک میگم
ایکاش بتونیم ذره ای از ایثارگریها و فداکاری های شما را قدردان باشیم

سلام خواهر از گل بهترم
منم اعیاد شعبانیه رو به شما و خانوادهی عزیز شما تبریک میگم و امیدوارم در کنار هم سالیان سال زندگی خوب و خوشی داشته باشید و این سالها براتون پر از خیر و برکات الاهی باشه

کوثر دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 06:43

سلام عموجاااااااااااااااان
روز جانباز وخدمت شما وعزیزان بزرگوار جانباز تبریک میگم

سلام عمو جان
ممنونم و ان شاءالله که ماه شعبان و اعیاد شعبانیه بر شما مبارک باشه عمو

صبا قلم دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 05:57

باسلام
تولد حضرت ابوالفضل العباس وروزجانباز مبارک باشد...

سلام
این اعیاد بر شما هم مبارک و خیلی از شما ممنونم

سید نورالدین دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 00:56

سلام
تمام گلها تقدیم شما جانباز عزیز باد ومرگ برواژه طلاق

سلام سید جان
قربان شما، شما خودت جلوه ی ایثار و از خودگذشتگی هستی. این اعیاد بر شما هم مبارک باشه

همطاف یلنیز یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 17:06 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
بگفتا دل ز مهرش کی کنی پاک

بگفت آنگه که باشم خفته در خاک
.

سلام سلام صد تا سلام
این قسمتش اشک مرا هم درآورد

صبا قلم یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 13:14

با سلام
یک کامنت بی ربط!!!!
یک شعر از فروغ گذاشتین در یکی از کامنتها ،زمانی از این شاعر خوشم نمیامد وفکر میکردم کمی تاقسمتی اشعار غیر متعارف دارد ولی بیشترکه شناخت بر روی اشعارش پیدا کردم دیدم تا حدودی مظلوم واقع شده وحالا بد یا خوب از مولانا تا ایرج میرزا اشعارغیر متعارف وهجو دارند وحالا شاید به خاطر زن بودن از این شاعره انتظار نمیرفته ولی اشعار بعدیش پخته تر وابعاد معنوی در اونها دیده میشه وکما اینکه تصادفش هم به خاطر فداکاری برای بچه های مدرسه وبرای برخورد نکردن با سرویس مدرسه بوده است

سلام
ممنونم از کامنت شما که تکمیل کننده بحث ما بود
بله آدمها نه سفیدند و نه سیاه. آدمها طیفی از رنگ خاکستری هستند و فروغ هم از این مستثنا نیست. البته من از نحوه ی زندگی او بی خبرم اما راجع به او بحثهای زیادی شده است. شاید به خاطر زن بودن او باشد. قبل از او راجع به قره العین خوانده بودم و هنجار شکنی او باعث شده اینروزها بر سر زبانها بیفتد و عده ای او را علم کنند و از فروغ هم زیاد گفته شده، چه له و چه علیه او!

مریم یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 09:00

سلام
منم با اشعار فروغ ارتباط برقرار نمی کنم مخصوصا با این شعرش
گنه کردم گناهی پر ز لذت ....
بله ! عکس رو دیدم و دهنم بسته شد
خیر ببینید ! لطفا با قالبتون ور نرید می ترسم خرابش کنید و همه ی کاسه کوزه ها رو سر من بشکنید !
کامپیوتر من زاغارته؟! با اجازه تون ما دو تا سیستم داریم توووووووووووووووووپ
مال احسان که حرف نداره البته من بیشتر پشت سیستم محسن می شینم چون کیبورد احسان خیلی اجق وجقه . عین دریا جزر و مد داره ! خیلی گرون خریدش ، می گه مخصوصا اینجوری درست کردنش تا راحت بشه 10 انگشتی باهاش تایپ کرد
راستی شما چند انگشتی تایپ می کنید ؟ ( من 3 انگشتی !!!)
راستی دوم : احسان یک هارد اکسترنال خرید و خیالش همه جوره راحت شد فکر می کنم 315 تومن خریدش (آره دقیقا 315 تومن)
پریشب تمام سی دی هاشو روش ریخت و سی دی ها رو خش انداخت و همه شونو ریخت تو کیسه زباله
سی دی ها رو کشید 3 کیلو و نیم وزنشون شد !
راستی سوم : بین سی دی هاش یک فلاپی نوی نو پیدا کرد !
محسن بهش گفت نگهش دار ! یک روزی این فلاپی عتیقه می شه !
راستی چهارم : اعیاد شعبانیه مبارک

کوثر یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت 08:26

سلام عموجان.صبحتون بخیر
اعیاد شعبانیه برشما مبارک

مریم شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 23:03

سلام
چه حضور ذهنی داشتید برای شعر فروغ
من با اکسپلورر هم دیدمش ! بعضی چیزا سر جاش نیست
واقعا عجیبه !
یادمه یک بار شما و کوثر بانو یکی از قالبهای منو اینجوری می دیدید ولی خودم و بقیه درست می دیدیمش

سلام
من این شعر رو اوایل انقلاب خونده بودم! به خاطر این یادم مونده بود که شهید مطهری همین شعر اونو دلیل قرار داده بود برای مبتذل خواندن اشعارش. البته از صادق هدایت هم گفته بود. منتها من زمانی این سخنرانی رو گوش کردم که تمام کتابهای صادق هدایت رو خونده بودم و کار از کار گذشته بود
خب من مدرک ارائه کردم و عکسش رو هم که دیدید!
من با اینترنت اکسپلورر قالب رو درست می بینم و البته با موزیلا به هم ریخته است!
فردا کمی ور برم ببینم میشه طوری درستش کرد که شما هم با کامپوتر زاغارت خودتون درست ببینیدش یا نه!
بله خب اونموقع قالب شما به هم ریخته بود واقعا!

ناهید شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 19:29

سلام داداش خوبم
عکسها متاسفانه آپلود نشدن نمی دونم چطوری حجمشون رو پایین بیارم ، حالا بعدنا براتون می فرستم ان شاا...
مادرم میگه اون گل اسمش کوکبه ، به رنگهای مختلف هم وجود داره ،و پیاز داره ، مریم جان راست میگه ازش بعنوان لاک استفاده می کردیم ، وای که چقدر بچه های مظلومی بودیم ، از دو طرف سالاری ها مارو محاصره کردن پدرسالاری و فرزند سالاری

سلام خواهر گلم
برای کم کردن حجم عکس، بهترین روش استفاده از نرم افزار ACDSee که نرم افزاری برای نمایش و ویرایش عکسه
چه جالب!! اتفاقا من به تازگی از آقا عبدالله که توی پست شبدر ازش اسم بردم سیب گل کوکب رو گرفتم و توی یک گلدان بزرگ کاشتم و چه برگهای بزرگی هم درآورده. گلش رو دیده بودم ولی اسمش رو نمیدونستم. پس چند وقت دیگه عکسی از گل کوکب هم خواهیم داشت!

مریم شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 16:54

چه گل قشنگی
تی جان وقتی ما بچه بودیم گلبرگهای این گل رو می کندیم و می چسبوندیم روی ناخنهامون که همه فکر کنند ما لاک زدیم
زرشکیش هم بود
کی مثل بچه های امروزی خرج می ذاشتیم روی دست پدر و مادرامون ؟!

یاد یک شعری از فروغ فرخزاد افتادم با این لاک از گلبرگ گل کوکب:
گوشواری به دو گوشم میآویزم
از دو گیلاس سرخ همزاد
و به ناخن هایم برگ گل کوکب میچسبانم
کوچه ای هست که در آنجا
پسرانی که به من عاشق بودند ، هنوز
با همان موهای درهم و گردن های باریک و پاهای لاغر
به تبسم های معصوم دخترکی میاندیشند که یک شب او را
باد با خود برد

ناهید شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 05:31

ببخشین عکس چپ گرا نبود ، چپ و راست رو هم نمی شناسم
عکسها همه شون راست گرا بودن

اتفاقا چپ گراست نه راستگرا!
عکسها در واقع عمودی هستند و شما افقی آپلود کردید کافیه توی:
windows picture and fax viewer
یا یک نرم افزار نمایش عکس عکسها رو از حالت افقی به عمودی بچرخوندیش
از همه ی این حرفها گذشته اسم این گل خیلی قشنگ چیه حالا؟!

ناهید شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 05:21

سلام داداش خوبم
قالب نو مبارک ، می دونم که برای رسیدن به رنگ کویر خیلی زحمت کشیدین ، رنگی که عکس خودتون روی اون حاشیه است خیلی قشنگ و مناسبه ، داداش عزیز دستتون درد نکنه ، مهم مطالب وبلاگه که همیشه پر محتوا و زیباست راستی دیروز می خواستم دو سه تا از عکسهای باغچه و گل براتون بفرستم موفق نشدم ، عکسهایی که داداش اصلان برام ایمیل کرده بود همش به سمت چپ خوابیده بودن ، هر چه تلاش کردم نشد درست بشه ، نمی دونم اشکال از چی بود ؟حالا یکیشو می فرستم ببینید چجوری شده ، تازه همه ی راهها رو رفتم ها ، شاید دوباره باید برام بفرستن نمی دونم

http://axgig.com/images/56911345526841938255.jpg

سلام خواهر گلم
شما لطف دارید و با نظر اصلاحی شما و دوستان به این رسیدیم که شاهدش هستید
عکسها کمی حجمش بالاست اگر حجمش رو کم کنید امکان ارسال راحتترش فراهم میشه

کوثر جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 22:37

سلام
چه جالب بخش نظرات هم کویری شد

سلام . بله دیگه آبی به کویر نمی خورد

علایی جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 22:15

سلام
اینطوری وبلاگ زیباتر شده است هرچند بنظر من زیبایی وبلاگ به مطالبش است که از این نظر وبلاگ شما همیشه زیبا بوده است حتی با همان قالب ساده مهر دل سابق
شعر هم زیبا بوده و عارفانه

سلام داداش
شما لطف داری والا وبلاگ درپیت که این حرفها رو نداره!

مریم جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 21:22

قالبتون که درسته !
فکر کردم چشمتون زدم

خب پدرم دراومد تا دوباره درستش کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد