هستی بخش

بسم الله الرحمن الرحیم

۱- زنبور عسل دارای قدرت فوق العاده ای در پرواز است، در هنگام، پرواز بال های این حشره، در هر دقیقه، 16000 بار تکان می خورد. کیسه های مخصوصی روی بدن این حیوان قرار گرفته که در هنگام پرواز متورم می شود و در نتیجه زنبور عسل مانند یک بالن بدون زحمت در فضا موج می زند. سرعت پرواز زنبور 35 کیلومتر در ساعت است و با داشتن این سرعت، باز هر وقت که بخواهد می تواند یکدفعه ترمز کرده و به عقب برگردد. ص 38

۲- تنها در یک موسسه ی حشره شناسی امریکا در واشنگتن بیست هزار جلد کتاب در باره ی مورچه وجود دارد ص 78

قسمت حس شامه از شاخک مورچه، دارای هفت بند است و هر یک از بندها، عامل تعیین کننده ی یکی از قسمت های اساسی زندگی مورچگان است. حداکثر قدرت دید چشم مورچه پنج سانتیمتر است.

شاخکهای مورچه دارای این کارایی هاست:

الف: تشخیص دوست و دشمن

ب: تشخیص لانه ی خود از لانه های بیگانه

ج: تمیز دادن ملکه و مورچه های ماده

د: شناختن کارگران ( مورچه های خنثی )

ه: تمیز دادن نژاد خود بین نژادهای دیگر

و: تشخیص افرادی که در لانه با آنها زندگی می کند

ز: تشخیص محل عبوری که از لانه تا مقصدش انجام گرفته است ص 81 

شبدر رونده

۳- طبق آزمایشی که داروین بعمل آورده از صد بوته ی شبدر، معمولا حدود دو هزار و هفتصد شبدر بعمل می آید. ولی اگر همان صد بوته ی شبدر را در محلی بکارند که کاملا پوشیده باشد و هیچ حشره ای نتواند با گلها تماس بگیرد، در آن صورت، از صد شبدر، حتی یک شبدر هم به عمل نمی آید ص 114

آنچه خواندید قسمتهای از کتاب " هستی بخش " نوشته ی شهید هاشمی نژاد است که نمی دانم چه سالی خوانده ام! شاید سی سال قبل خوانده باشم. اما در یکی از دفترهای خاطراتم ثبت کرده بودم. بله یادم نبود تا اینکه این دفترها را چند وقت قبل مرور کردم. و به نظرم جالب آمد و امروز برای شما هم نقل کردم. 

شبدر رونده

ظاهرا سیصد نوع شبدر وجود دارد. اما در مورد شبدر، باید بگویم من حداقل شاید ده نوع شبدر دیده ام و سه نوع از آن را در گلدانهایم دارم، که در رنگِ برگ و گل و در نوع رشد با هم متفاوتند. این گیاه خودرو است. البته یک نوع آن که دارای سیب زمینی است با جدا کردن پاجوش آن و کاشت در گلدانی دیگر تکثیر می شود. اما آن سه نوعی که من دارم، بعد از گل دادن و گرده افشانی به وسیله ی حشرات، دارای غلافی می شود، که بعد از رسیدن دانه، به محض تحریک بیرونی، همه ی دانه های داخلش را، با سرعتی باورنکردنی به اطراف پرتاب می کند! من هر بار به این غلاف ها، دست زده ام، به خاطر این عکس العمل سریعش، ناخودآگاه دستم را پس کشیده ام، حتی موقعی که به عمد به آن دست زده ام! 

گل شبدر رونده  غلاف دانه ی شبدر رونده

بید مجنون خانه شته زده بود، پیش از اینکه تصمیمم را برای سمپاشی آن عملی کنم، کفش دوزک ها آمدند و شته ها را نوش جان کردند و همانطور که ناگهانی آمده بودند ناگهانی هم رفتند!

آیا می دانستید که یک میکروب به دلیل تکثیر تصاعدی اش، اگر محیط رشد مناسبی داشته باشد، در عرض چهار یا پنج روز می تواند کل کره ی زمین را بپوشاند؟

بله چرخه ی حیات ذره به ذره اش حیرت آور و به طور اعجاب آوری دقیق است! ولله الحمد

پ ن: 

این عکس رو هم از شبدر خونه ی آقا عبدالله همسایه ی مغازه گرفتم که حیاط با صفایی درست کرده. کسی میدونه که اسم این گیاه چی هست؟

نظرات 22 + ارسال نظر
آتش شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 00:23 http://dideno.blogsky.com

شرمنده داداش من اشتباه نوشته بودم
آدرسش اینه :
www.greenfox.ir

شرمنده دشمن شما
ممنونم از اصلاح آدرس

فریبا جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 20:24 http://faribae.blogfa.com/

من برگشتم !!
و دوباره سلام
اومدم ط ن ب دیشب رو بگیرم
هر چی فکر میکنم، میبینم حق من بوده نه جناب آتش !!
هر چند همین الآن تو وبلاگ ایشون ط ن ب رو تصاحب کردم !
به هر حال گفته باشم !!!
شبتون خوش

خوش آمدید و سلام سلام صد تا سلام
دارید بدعت می گذارید توی کسب ط ن ب و اولین نفر یقه ی خود شما رو گرفت و منم رفتم از جناب آتش خواستم که ط ن ب شما رو بده به من منم خواستم گفته باشم
شب بر شما هم خوش

کوثر جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 17:14

سلام و۲۰

سلام و مبارکککککککککککک باشه بر شکارچی بیست

ناهید جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 15:14

سلام داداش خوبم
عصر جمعه تون بخیر و خوشی
شبیه گوینده های تلویزیون حرف زدم نمی دونم چرا از گوینده های تلویزیون خوشم نمیاد ، مثل طوطی حرفهارو فقط بلغور می کنن .چند روز پیش در مورد ترافیک حرف می زدن ،همینجوری تلویزیون باز بود ، شنیدم مهمان برنامه گفت : دیر نرسیدن بهتر از هرگز رسیدنه گوینده هم گفت بله بله درسته دیر نرسیدن بهتر از هرگز رسیدنه
خب داداش عزیز اومدم سلامی عرض کنم ، من به لطف دعاهاتون تا حدودی حالم خوبه ، ممنون

سلام خواهر گلم
شب بر شما هم خوش
من از بس مصیبت دارم برای زندگی وبلاگی از غروب که اومدم فقط چندتا کامنت تونستم جواب بدم و وقتی به شما رسیدم آسمون تپید! بیرون آسمون قلنبه شد و رگبار تند و اینجا هم کامپیوتر هنگ کرد و دیگه بالا نیومد! با هزار مصیبت دوباره راش انداختم

در باره ی مجری ها که واقعا بعضی هاشون اصلا حواسشون نیست که چی دارند می گند و طوطی وار فقط تکرار می کنند. اصلا سیمای میلی در کلیتش به یک رسانه ی ورشکسته تبدیل شده
ممنوم که از حالتون با خبرم کردید و صد هزار مرتبه خدا رو شکر که حاتون بهتره. ان شاءالله همیشه سلامت باشید

آتش جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 14:29 http://dideno.blogsky.com

ببخشید یادم رفت بگم
سایت هم دارند این هم آدرسشه
www.greenfox.com

داداش این سایت کجایی بود؟ من که هیچی ازش نفهمیدم

آتش جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 14:27 http://dideno.blogsky.com

صبح آدینه داداش مصطفی بخیر باشه
خوبید ؟ خوشید ؟ سلامتید ؟
گفتم عرض ادبی بکنم خدمت
داداش ، زن داداش ، و برادرزاده های گلم و
البته عروس و تازه داماد عزیز
دیروز یک کاتالوگی انداخته بودن خانه ما که خیلی به یاد شما افتادم
نوشته بود مدیریت فضای سبز خانه و آپارتمانتون را به ما بسپارید
اینقدر هم عکس های خوشگل از گل و گیاه ها و گلدانها و باغچه های سرسبز در داخل آپارتمان و درحیاط خانه ها بعنوان نمونه کار انداخت بود که دل هر بیننده ای را می برد کلی هم در مورد تبدیل
پشت بام به یک پارک تفریخی و فضای سبز مطلب داشت با انواع تجهیزات به روز و نوشته برای نگهداری و پشتیبانی همه اینها قرار
داد میبندند فقط با ماهی 39 هزارتومان و انواع فضاسازی هاش هم
قیمت های بنظر مناسبی داره . میخواستم به شما نشونش بدم
داشتم فکر می کردم باهم دیگه بریم بزنیم توی این کار باید خیلی
جالب و مفرح باشه . آخر عمریه (البته خودم راعرض می کنم ) بالاخره یک شغل آبرومند برای خودم دست و پاکنیم .

سلام داداش شب بر شما خوش

ممنونم از احوالپرسی شما. همه خوبند و خدا رو شکر. شما هم خوبید ان شاءالله؟
مدتی قبل خیلی به فکر این بودم که دفتری تاسیس کنم توی یکی از شهرهای شمالی برای رسیدگی و کاشت باغچه های وبلاهای شمال! اما بچه ها به دوری رضایت ندادند و منم قادر به زندگی در تنهایی نیستم. اما فکرم همچنان مشغولش بود و هست. این که نور علی نوره اگر توی تهران بشه اینکار رو کرد که عالیه
البته شغل شریف شما که آبرومنده و منم از شغلم راضی هستم. اما این شغل روح ما رو تازه نگه میداره به خاطر ارتباطش با گل و گیاه

مریم جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 11:17

اَخ اَخ اَخ چقدر این شکلک زبونه زبونش درازه
آدم حس می کنه یک مار از دهنش بیرون آمده
اول صبحی دل و روده ی آدم می خواد بیاد بالا !
کاش اینقدر سنگ بلاگ اسکای رو به سینه نمی زدید ؟

یاد اون جوک افتادم:
یکی رفت توی کوچه ی بن بست و گفت " ای داد و بیداد! عجب گیری افتادم! حالا چکار کنم؟!
خب مگه مجبورید اول صبحی زبون درازی کنید؟

راستی دیروز مطلب راجع به مائو رو هم دوباره خوندم. و با این فکر افتادم که دنیا چقدر از آدمهای دیو صفت پر و خالی شده؟! هفتاد میلیون کشته زمان مائو منو بدجور به فکر برد! هفتاد میلیون برابر با جمعیت کل ایران!! زمان استالین هم یک کمی کمتر توی روسیه کشته شدند

مریم جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 11:15

سلام خوبید ؟
شاید بزرگ یا آقا سهیل این گیاه رو بشناسند .
راستی آقای ستاریان گیاه که خوبه ! من ماشینها رو هم اصلا نمی شناسم فکر می کنم از بین ماشینها فقط پراید رو می شناسم البته به شرط اینکه عین پراید خودمون باشند اوتوبوس و رنو و سمند رو هم می شناسم ...شاید پی کی رو هم بشناسم

سلام ممنونم از احوالپرسی شما
بله شاید بشناسند اما هر دو سایه شون سنگینه
منم زیاد سر رشته ای ندارم از ماشین ها و راستش علاقه ام بهشون ندارم. به نظرم ماشینها وسیله ای هستند با چهار تا چرخ که میشه سوارش شد و از جایی به جایی رفت. همین!

کوثر جمعه 2 خرداد 1393 ساعت 09:46

سلام عموجان.روز آدینه برشما خوش

سلام عمو و همچنین برای شما

ناهید پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 20:38

سلام داداش خوبم
یادمه چند سال پیش اکثر کتابهای اولین دانشگاه آخرین پیامبر رو در باره ی خیلی از مسائل علمی خوندم و همینطور موریانه و زنبورعسل و ...نوشته ی مترلینگ رو ..از اون موقع به معجزه ی زنبور عسل و مورچگان زیاد فکر کردم ، ساخت خانه ی موریانه ها که از سنگهای بتونی هم محکمتره و ...
واقعا خلقت خداوند بی حکمت نیست ، امیدوارم که بتونم به ذره ای از عظمتش پی ببرم .
تو خونه مون ما هم چند تا گلدون شبدر داریم ،گلهای قشنگی دارند ، ممنون که از شبدر نوشتین خیلی برام جالب بود ! این عکسها هم که زیبا هستن
داداش همیشه فعال و خوبم ، واقعا آفرین به همتتون ، با این پستهای جذاب منو به سفرهای عالی میبرید ، به سرزمینهای بلند ، به کویر همیشه سبز

سلام خواهر گلم
منم سال 62 سری کامل کتابهای شهید پاکنژاد یعنی همون اولین دانشگاه آخرین پیامبر رو خریدم و خیلی شیفته اش شدم. توی همین وبلاگ هم پستی راجع بهش نوشتم یا کامنتی در موردش نوشتم. این کتابها رو هنوز دارم و گاهی بهش مراجعه می کنم و هر بار هم باز حیرت می کنم. خب یک دکتر از جنبه ی علمی برداشتهایی کرده از آیات و احکام دینی که در نوع خودش گمان نکنم نظیر داشته باشه
میدونم که هنوز حالتون خوب نشده پس خیلی ممنوم از اینکه آمدید

کاوسی پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 16:46 http://mighat61.blogfa.com

سلام
شما تا حالا شربت عسل با سیر خورده اید؟
این محلول بهترین دارو برای سرما خوردگی است.

سلام
راستش نه نخوردم. حتا تصور طعمش هم برام یک جوریه! البته داروهای تلخ و بدمزه زیاد خوردم ها!

مریم پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 14:05

آقای ستاریان واقعا جالبه که شهید هاشمی نژاد یک کتاب علمی نوشته بوده
الان که اکثرا فکر و ذکرشون شده فتنه و بصیرت
می گم بد نیست که میکروبها تکثیر بشن و کل کره ی زمین رو بپوشونند اینجوری بعضی آدمها بادشون خالی می شه

بله من یادمه یک کتاب هم از ایشون خونده بودم به اسم مناظره ی دکتر و پیر. اونم خیلی جالب بود.

الان و فعلا مهمترین دغدغه ی حضرات دستیابی و یا حفظ قدرت ِ سیاسیه با انواع انگ ها و تهمت ها و بهتان ها
توی خلاصه نوشته بودم: وجود آمیب ها، کمبود غذا(مواد آلی)، نبود درجه حرارت مناسب (20-40)، مشکل بودن استفاده از غذاهای کشف شده (؟) تنها موانع برای جلوگیری از گسترش میکروب هاست!

اون بعضی آدمها بادشون خالی نمیشه. مرگ مگر اثر کند توبه اثر نمی کند

مریم پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 13:56

ممنون که در باره ی شبدرها نوشتید
این مسئله که شبدر بدون وجود حشره ها به عمل نمیاد خیلی جالب بود
منم یک مطلبی در این باره نوشتم الان دیدم شما یک کامنت برای اون پست گذاشتید پس احتمالا خوندینش

http://raze-nahan.blogfa.com/post-508.aspx

اگر یک ذره را برگیری از جای
خلل یابد همه عالم سراپای

اگر کامنت گذاشتم خب حتما خوندمش و دیگه سر نمیزنم چون میترسم دوباره کامپیوتر هنگ کنه!
البته آخر کارم یک سر میرم ببینم چی بوده مطلب شما؟
اما من امروز مطلبی خوندم که گذاشتم توی روزانه ها و برام جالب بود که:
تأثیر «بسم‌الله‌الرحمن الرحیم» بر آب زمزم
مرکز پژوهشی «هادو» توکیو در تحقیقی جامع با استفاده از فن‌آوری نانو، تأثیر تلاوت آیه بسم ‌الله ‌الرحمن الرحیم بر آب زمزم را مورد بررسی‌ قرارداد. ماسارو ایموتو، رئیس مرکز پژوهشی«هادو» توکیو با بیان این‌که در این تحقیق به نتایج ارزنده و عجیبی دست‌ یافته‌اند، گفت: تلاوت آیه بسم‌ الله‌ الرحمن ‌الرحیم تأثیر عجیبی بر روی بلورهای آب زمزم دارد به طوری که هنگام تلاوت این آیه مبارک حباب‌های زیبایی بر روی آب تشکیل ‌می‌شود. این پژوهشگر ژاپنی تصریح‌کرد: از بزرگ‌ترین تجاربی که در نتیجه آزمایش بر روی آب زمزم به ‌دست ‌آمده، این است که هنگامی که در کنار ظرفی از آب زمزم آیاتی از قرآن‌کریم تلاوت‌‌ شود،‌ بلورهایی رمزگونه و زیبا بر روی آن شکل ‌می‌گیرد.
رئیس مرکز پژوهشی«هادو» با اشاره به این‌که آب زمزم ویژگی‌های خاصی دارد که تغییر در آن امکان ‌پذیر نیست، افزود: این آب ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که در سایر آب‌ها یافت ‌نمی‌شود. وی گفت: با توجه به آزمایش‌ها و مطالعات زیادی که بر روی آب زمزم انجام‌‌ شد، این نتیجه به دست ‌آمد که اگر یک قطره از آب زمزم با هزار قطره آب معمولی مخلوط ‌شود، بلورهای تشکیل ‌دهنده آن تغییر شکل‌ داده و خاصیت آب زمزم را پیدا می‌کنند

مریم پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 13:52

سلام سلام صد تا سلام
خوبید ؟ خوشید ؟
دستتون درد نکنه خیلی جالب انگیزناک بود
فکر نمی کنم بچه ای تو دنیا باشه که ساعتها به مورچه ها خیره نشده باشه و از سر شیطنت مسیر اونا رو عوض نکرده باشه و یا به این موضوع که مورچه ها در گوش همدیگه چی می گن فکر نکرده باشه
از دوره ی نوجوانی دوست داشتم کتاب مورچگان موریس مترلینگ رو بخونم ان شاءالله همین امسال می خونمش
یک بار دیدم داخل یکی از گلدونهامون ، مورچه ها لونه کردند با چوب خاکها رو کنار زدم و ملکه شونو دیدم ملکه شون حسابی بزرگ و چاق و چله بود و مورچه های زیادی مشغول غذا دادن و تیمارش بودند ...خدا شانس بده

سلام سلام هزار و شونصد میلیون تا سلام
ممنونم از احوالپرسی شما. شکر خدا خوبم
وقتی بچه بودم، مورچه و نگاه کردن به مورچه و ور رفتن بهش و غذا دادن بهش و ... شاید بیشترین اوقات من رو پر می کرد
من کتاب مورچگان موریس مترلینگ رو دوره ی راهنمایی بودم خوندم و فکر کنم کتاب زنبورهاشو هم خوندم. اما کتاب مورچگانش خیلی خیلی روی من اثر گذاشت

فریبا پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 13:38 http://faribae.blogfa.com/

سلام
من دیشب از وبلاگ جناب آتش متوجه شدم که شما قراره آپ کنین !!
خواستم بیام ط ن ب رو بگیرم بعد برم ! اما 2 بار اومدم و دیدم خبری نیست ..
حتی جناب آتش تو پست قبلی زودتر از زود ط ن ب اینجا رو از آن خود کردن !!
و مسلمآ حالا هم دیگه دیره واسه این ادعا !!!!
به هر حال ، حالا که دیر شده ، من هم بعد میام میخونم !!
پس فعلآ روز شما خوش

سلام فریبا خانم
شرمنده که باعث سردرگمی شما شدم
فکر نمی کردم اون ساعت کسی متوجه ده ثانیه آپ کردن من بشه! سرویس خبردهی بلاگ اسکای برای من کار نمی کنه و اگر جناب آتش متوجه نمیشد ط ن ب هم نمی گذاشتند
چقدر خوب بود که قبلا گوگل ریدر داشتم و ناچار نبودم در به در دنبال به روز کرده ها برم
به هر حال منم ممنونم که هستید. روز بر شما هم خوش

کوثر پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 12:48

مدالهارو به شما تقدیم کردماااااااااااااااااا
اگه گفتین کجا؟؟

بله دیدم و خیلی ممنونم اما کامپیوترم با باز کردن وبلاگ مریم خانم دوباره هنگ کرد

کوثر پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 12:22

من هم اینجام هم دیدنو هم گوشه نشین!!!!
کلا اینقدر فعالم من!!

شما که ماشاءالله خیلی خیلی فعالید

کوثر پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 12:20

فکر کردم=فکر کردن
بله به گمانم عمو آتشمان پای ثابت وهمیشه آنلاین اینجا باشند!!!!
هییییییییییی وای من

پس گاهی این اصلاحیه ها واقعا لازمه
شما و ایشون خیلی لطف دارید به من

کوثر پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 12:13

خوندم
یه سایتی بود که عکسهای فوق العاده ای ز حشرات گذاشته بودمن بیشترش وسیو کردم.تصویر چند صد برابری از صورت حشرات!
واقعا اینهمه دقت ونظم وهماهنگی در موجودات عالم جای تحیر داره
گاهی فکر کردم در خلقت خدا بیشتر من وگیج میکنه

بله منم یک سری عکس سیو کرده توی فلش دارم اما فلش هام بقدری مملو از عکس و نوشته است که معمولا همراهم نیستند و عملا هم هر وقت بخوام چیزی رو توش پیدا نمی کنم

هر یک از مخلوقات خدا آیه و نشانه ای از وجود خداست و حتا با غرق شدن در تدبر هر کدومشون برای سالهای سال هم نمیشه به عظمت وجودی یکی از اونا دست پیدا کرد!

کوثر پنج‌شنبه 1 خرداد 1393 ساعت 11:55

سلام عموجان
خوبین؟ وقتتون بخیر
بخونم برمیگردم

سلام عمو جان
با آمدن داداش آتش باید شاهد رقابت تنگاتنگی برای کسب مدال، بین شما و اوشون باشبم ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد